Kukbuk
Kukbuk
Makaron penne ze szpinakiem baby, śmietanką, serem blue i orzechami włoskimi, sezonowki szpinak

22 pomysły na warzywa dla dzieci

Przede wszystkim musi być smacznie i kolorowo! Oto przepisy, dzięki którym przemycicie warzywa w obiadach dla dzieci.

Tekst: redakcja

Zdjęcie główne: Maciek Niemojewski

Opublikowano: 23 Listopada 2020
Ten artykuł przeczytasz w mniej niż 10 minut!

Każdy, kto choć raz starał się namówić malucha do zjedzenia szpinaku albo jarmużu, wie, że to nie lada wyzwanie. Sami zresztą pamiętamy, jak nasi rodzice próbowali przemycać w obiadach nieatrakcyjną zieloną papkę albo tłumaczyli, jak zdrowe i smaczne są warzywa. I na nic zdawały się wszelkie prośby i błagania – gdy na stole pojawiała się dziwnie pachnąca brukselka, żadne racjonalne argumenty nie działały. Po latach musimy przyznać, że niektóre z tych kulinarnych koszmarów wciąż nas dręczą. Dlatego jeśli dziecko na widok wszystkiego, co zielone, reaguje, oględnie mówiąc, podejrzliwie, czas na zdecydowane kroki (zobaczcie też, jak nauczyć dzieci zdrowego odżywiania >>). Zamiast siłować się z maluchem, lepiej zachęcić go do spróbowania kolorowych warzyw. Z pewnością będzie łatwiej, jeśli zostaną podane w atrakcyjnej formie. Zawińcie marchewkę, pora czy jarmuż w arkusze nori i zróbcie z nich sushi albo usmażcie dyniowe lub cukiniowe placki, do których najlepiej pasuje gęsty, apetyczny sos. Kto wie, może sami przekonacie się do niektórych warzyw?

 

Chrupiące paluszki z cukinii w parmezanowej panierce (fot. Martyna Cybuch)

Frytki z cukinii w parmezanowej skorupce >>

Może nie jest to najzdrowszy sposób na podanie cukinii, ale czasem warto pójść na kompromis. Zwłaszcza jeśli dzieci uwielbiają frytki. Te, zrobione z cukinii, są mniej tłuste niż frytki z ziemniaków i nie tak kaloryczne. Rumiane i chrupkie, najlepiej smakują w duecie z czosnkowym jogurtem z dodatkiem majonezu. Każdą frytkę obtoczcie w panierce z bułki tartej, parmezanu i jajka. Pieczcie do zrumienienia i podajcie ciepłe. Gwarantujemy, że maluchy będą zachwycone.

Placuszki dyniowe z musem brzoskwiniowym (fot. Martyna Cybuch)

Placuszki dyniowe >>

Warzywne placki to jeden z najprostszych i najszybszych sposobów na przemycenie warzyw w obiedzie. Wystarczy wymieszać purée dyniowe z jajkami, mąką pszenną, potem usmażyć – i gotowe. By placki były bardziej puszyste, możecie dodać mascarpone i sodę oczyszczoną. A na wierzchu ułóżcie dowolne składniki. Sprawdzą się zarówno w wersji z domowymi konfiturami, jak i kwaśną śmietaną. 

Przepis na placuszki z kalafiora w panierce z płatków migdałów (fot. Sylwia Kaleta)

Kotleciki z kalafiora w migdałach >>

Połączenie miękkiego kalafiora z chrupiącymi migdałami w płatkach to strzał w dziesiątkę! Dzięki zdrowej panierce kotleciki przyjemnie chrupią, a do tego doskonale smakują. Z jakimi dodatkami najchętniej zjadłyby je wasze dzieci?

przepis na szybki quesadillas z dynią, indykiem i szpinakiem

Quesadillas z dynią, indykiem i ze szpinakiem >>

Chrupiące, proste, a do tego smaczne. Wszelkie tortille, wrapy czy quesadillas to gwarancja udanego i atrakcyjnego obiadu dla dzieci. Nie zwlekajcie zatem dłużej i w pszenne placki zawińcie kawałki piersi indyka, świeży szpinak i oczywiście upieczoną dynię. Posypcie je mozzarellą i podsmażcie na patelni. Dzięki temu ser będzie się przyjemnie ciągnąć, a tortilla nabierze chrupkości. Koniecznie podajcie z dipem jogurtowym i ze świeżymi ziołami.

Spring rollsy z fasolką szparagową, marchewką, ogórkiem i rzodkiewką z sosem migdałowym (fot. Aleksandra Jagłowska)

Letnie spring rolls z fasolką szparagową i pikantnym sosem z pasty migdałowej >>

Spring rolls to pomysł na nietypowy, ale jakże smaczny i zdrowy obiad. W papier ryżowy możecie zawinąć dowolne warzywa i przygotować sosy w nieskończenie wielu wariantach. My polecamy szczególnie fasolkę szparagową, młodą marchew, kiełki rzodkiewki i ogórka. Spring rolls podajcie z sosem migdałowym z dodatkiem syropu klonowego i sosu sojowego.

sushi z kaszy, sushi, polskie sushi, wegańskie sushi, sushi z warzywami, sushi z łososiem, szybki obiad, kasza jęczmienna, obiad na wynos, polskie wasabi

Kaszi, czyli sushi po polsku >>

Jeśli warzywa zawiniecie w arkusze nori, dzieci nawet się nie spostrzegą, że zjadły właśnie zdrowy obiad. Do środka oprócz kaszy jęczmiennej włóżcie ogórka, awokado i wędzone tofu. Jeśli maluchy nie mają nic przeciwko rybie, możecie dodać makrelę. Taki obiad będzie atrakcyjny i na pewno wszystkim zasmakuje. Co więcej, dobrze się go robi wspólnie z domownikami. 

wytrawne babeczki z rzeżuchą, muffinki na słono, muffinki z warzywami, babeczki na śniadanie, śniadanie na słono, przekąski na imprezę, przepis kukbuk, wiosenne przepisy

Jadalne „doniczki” >>

Muffinki nie muszą być tylko słodkie! Przygotujcie je w wersji wytrawnej, z rzeżuchą, a zobaczycie, że obiad zniknie niezwykle szybko. Pora pokrójcie, usmażcie na oliwie, a potem wymieszajcie z jajkami. Gdy muffinki przestygną, do środka dajcie jeszcze kozi twarożek, a wierzch udekorujcie rzeżuchą.

kopytka, kluski marchewkowe, kluseczki warzywne, zdrowy obiad, marchewka, kluseczki z serem, kluseczki z masłem szałwiowym, masło szałwiowe

Kluseczki marchewkowe z szałwią i parmezanem >>

Z doświadczenia wiemy, że dzieci uwielbiają wszelkie kluski. Te – naprawdę szybkie – możecie zrobić z marchewki. A jeśli nie macie akurat pod ręką tego warzywa, do ciasta możecie dodać purée z dyni lub batatów. Ważne, żeby nie zawierało zbyt dużo wody, bo rozluźni ona masę – ugotowane lub upieczone warzywa należy bardzo dokładnie odcedzić.

Przepis na azjatycką sałatkę z warzywami. Ogórek, marchewka, por, biała kapusta i awokado, przepis na sałatkę (fot. Maciek Niemojewski)

Sałatka warzywna w stylu azjatyckim >>

Gdy tylko maluchy usłyszą o sałatce warzywnej, możemy się spodziewać niekończących się lamentów i skarg. Chyba że zamiast tradycyjnej polskiej sałatki przygotujemy coś nieco bardziej egzotycznego. Marchew i por wymieszane z ogórkiem i awokado to sposób nie tylko na zdrowy, ale również szybki obiad z warzywami. Przed podaniem posypcie sałatkę orzeszkami i kolendrą. 

Pierogi z dynią >>

Pierogi to jedno z ulubionych dań dzieci. Jeśli waszych także, wykorzystajcie ten fakt do przygotowania pierogów ze zdrowym, sezonowym farszem z dyni. Słodkie warzywo doskonale łączy się z curry, twarogiem śmietankowym i masłem. Lepiej przygotujcie od razu większą porcję ciasta – na jednym talerzu pierogów się nie skończy.

Na święta wegańska ryba z selera zawinięta w nori (fot. Maciek Niemojewski)

Smażona seleryba >>

Oto nieoczywisty sposób na przekonanie dzieci do selera. Korzeń dokładnie oczyśćcie i obierzcie. Następnie ugotujcie, zawińcie w arkusze nori i obtoczcie w mące. Tak przygotowaną selerybę usmażcie na patelni. Podajcie na ciepło, ze świeżą bułką lub z pieczonymi ziemniakami. Doskonałym dodatkiem będzie surówka z kiszonej kapusty z cebulą, drobno startą marchewką, oliwą i pieprzem.

Reklama
Mniej tradycyjne pierogi na święta – przepis na pieczone pierożki z porem, ziemniakami i serem

Pieczone pierożki z porem, ziemniakami i serem >>

Oto pomysł na nieoczywiste pierogi – z piekarnika. Przygotujcie do nich ciasto drożdżowe oraz warzywne nadzienie z ziemniaków, pora i czosnku. Smak podkręćcie dodatkiem musztardy, miodu i sera gruyère. Tym chrupkim pierogom żadne dziecko się nie oprze.

Pierożki Gyoza - Festiwal 5 smaków (fot. Maciek Niemojewski)

Wegetariańskie pierożki gyōza >>

Jeśli dzieciom znudziły się pierogi ruskie lub z mięsem, czas na coś mniej oczywistego. W nadzieniu tych wegetariańskich, azjatyckich pierożków najlepiej sprawdzą się grzyby shitake, marchewka, por i kapusta pekińska. Podane z sosem sojowym z odrobiną cukru i kolendry, nie mają sobie równych.

Placki z batatów z wegańską śmietaną >>

Placki z batatów raz można jeść na śniadanie, raz na obiad. Są słodkie, ich przygotowanie nie zajmuje czasu, a do tego nie trzeba do nich wielu składników. Zamiast wegańskiej śmietany możecie użyć zwykłej.

Placki z kaszki kukurydzianej z nadzieniem ziemniaczanym >>

Smak tych placków dzieci określają jako „popcornowy”. W takie „tortille” zawińcie farsz z ziemniaków, cebuli i czarnej gorczycy. Warzywne nadzienie ułóżcie w połowie placka, następnie złóżcie go na pół. Przed podaniem warto je jeszcze podgrzać, choć smakują wyśmienicie także na zimno.

Chrupkie trójkąciki, czyli indyjskie samosy z ostrym sosem (fot. Maciek Niemojewski)

Samosy >>

To sposób na przemycenie zielonego groszku w obiedzie. Ciasto na samosy wyróbcie z mąki pszennej, soli i proszku do pieczenia. Z kolei do farszu, oprócz groszku, użyjcie ziemniaków i odrobiny imbiru. Usmażone i zamknięte w chrupkich, indyjskich pierożkach warzywa znikną z talerzy w okamgnieniu. 

Placki z cukini i botwiny z dipem czosnkowo-ziołowym (fot. Maciek Niemojewski)

Warzywne placuszki z botwiny z dipem czosnkowo-ziołowym >>

Jeśli wasz maluch nie tylko nie przepada za warzywami, ale też jest niejadkiem, przygotujcie dla niego delikatne warzywne placuszki. Gwarantujemy, że ich smak w połączeniu z gęstym dipem czosnkowym sprawi, że na talerzu zostaną jedynie okruszki.

Makaron penne ze szpinakiem baby, śmietanką, serem blue i orzechami włoskimi, sezonowki szpinak

Makaron ze szpinakiem i z serem blue >>

Jeśli szpinak wciąż kojarzy wam się raczej z koszmarem z dzieciństwa niż z ulubionymi obiadami, koniecznie przygotujcie ten makaron i odczarujcie złe wspomnienia. Zwłaszcza że to danie sycące i aromatyczne – z pewnością przypadnie do gustu każdemu małemu smakoszowi. 

Frittata z ziemniakami, szpinakiem i fetą (fot. Sylwia Kaleta)

Frittata z ziemniakami, ze szpinakiem i z fetą >>

Choć Włosi zwyczajowo jedzą ją na śniadanie, frittata sprawdzi się też na obiad, jako alternatywa dla tarty z ciasta francuskiego. Do tego przygotowanie obiadu w tej wersji zajmie wam niecałe pół godziny. Szpinak usmażcie na patelni z czosnkiem, dodajcie ziemniaki, a na koniec jajka. Odrobina fety na wierzch – i do piekarnika. Szybko, prosto, a co więcej, na takie cuda nikt nie będzie kręcił nosem.

przepis na indyjskie danie ze szpinakiem i serem paneer - Przepis Vienio

Palak paneer >>

Kolejny sposób na przemycenie szpinaku. Wegetariański przysmak z gorących Indii zasmakuje nawet największym sceptykom. Zielone liście szpinaku doprawcie cebulą, czosnkiem, imbirem i chili. I nie zapomnijcie o serze, bez którego danie nie będzie odpowiednio kremowe! Najlepiej podać je z ryżem basmati, posypane czarnuszką.

Domowa pizza z jarmużem i kozim serem, przepis Izabela Heftowicz / PassionOn

Pizza z jarmużem i kozim serem >>

Chyba nie ma dziecka, które przeszłoby obok pizzy obojętnie. Zwłaszcza gdy ciasto jest chrupiące, a rant dobrze wypieczony. Na pizzy ułóżcie grillowane pieczarki, jarmuż i kawałki koziego sera, a następnie ją zapieczcie. Tej domowej pizzy naprawdę niczego nie brakuje.

Przepis na szybką przekąskę - pieczone talarki selera z pesto jarmużowym (fot. Angela Matlak)

Pieczone talarki z selera z pesto jarmużowym >>

To danie sprawdzi się i na obiad, i na kolację. A do tego przemycicie w nim aż dwa „podejrzane” warzywa – jarmuż i seler, które doskonale się ze sobą komponują. Upieczony w piekarniku korzeń selera przyprawcie ziołowo-warzywnym pesto z dodatkiem nerkowców i soku z cytryny. Rumiane i chrupkie talarki zjadajcie zaraz po wyjęciu z piekarnika. Polecamy zrobić podwójną porcję, bo ta przekąska ma tendencję do szybkiego znikania.

Chcemy wiedzieć co lubisz

Wiesz, że im więcej lajkujesz, tym fajniejsze treści ci serwujemy?

W zawsze głodnym KUKBUK-u mamy niepohamowany apetyt na życie. Codziennie mieszamy w redakcyjnych garnkach. Kroimy teksty, sklejamy apetyczne wątki. Zanurzamy się w kulturze i smakujemy codzienność. Przysiądźcie się do wspólnego stołu i poczujcie, że w kolektywie siła!

Koszyk