Kukbuk
Kukbuk
jak wybrać ziemniaki, ziemniaki, dlaczego warto jeść ziemniaki, co dobrego w ziemniakach, ziemniaczki

Ziemniaki: jeść czy nie?

Dodaj do 'Przeczytaj później'

Są bogate w potas, witaminę C, fosfor, wapń i magnez, niektórym jednak mogą zaszkodzić.

Tekst: Olga Suszczewicz

Zdjęcia: Unsplash.com

Opublikowano: 20 Marca 2017
Ten artykuł przeczytasz w mniej niż 2 minuty!

Często podawane w towarzystwie kotleta w panierce czy obficie polane tłustym sosem, stały się symbolem raczej niezbyt zdrowych posiłków, rodem ze szkolnej stołówki, niż zbilansowanej diety. Co poniektórzy buntują się przeciwko nim, jedząc sprowadzane z coraz dalszych zakątków świata kasze i ziarna. Czy na pewno słusznie?

Zalety spożywania ziemniaków:

  • Uspokajają żołądek – ziemniaki są lekkostrawne. Zaleca się je więc osobom po chorobach żołądka czy małym dzieciom odstawionym od piersi matki. Sok ze świeżych ziemniaków jest dobrym remedium na wrzody żołądka.
  • Uzupełniają niedobory po treningu – ziemniaki zawierają sporo potasu. Pierwiastek ten tracimy razem z potem. Ważne, aby po treningu uzupełniać zasoby potasu, a ziemniaki świetnie się do tego nadają.
  • Obniżają ciśnienie – tu także dużą rolę odgrywa obecny w ziemniakach w dużych ilościach potas. Działa odwrotnie niż sód, obniża ciśnienie krwi.
  • Rozpuszczają kamienie nerkowe – wywar z obierzyn ziemniaka ma właściwości rozpuszczające kamienie nerkowe, zwłaszcza ze szczawianu wapnia.
  • Leczą kaca – ziemniaki są też sposobem na kaca, bo uzupełniają pierwiastki wypłukane wraz z alkoholem.

Ziemniaków powinny unikać osoby:

  • z niewydolnością nerek, o zwiększonym poziomie potasu we krwi,
  • cierpiące na reumatyzm – nadmierne spożycie ziemniaków może powodować bóle i sztywność stawów.

 

jak wybrać ziemniaki, ziemniaki, dlaczego warto jeść ziemniaki, ziemniaki moc witamin, dobre ziemniaki, ziemniaki kukbuk

Jak dobrze przygotować ziemniaki?

Aby zachować drogocenne właściwości ziemniaków, należy je odpowiednio przygotować. Najwięcej witamin znajduje się tuż pod skórką. Warto zatem gotować ziemniaki w mundurkach. Nie stracą witamin i minerałów także wtedy, gdy nie będą gotowane w wodzie. Warto zatem je piec lub gotować na parze. Ten ostatni sposób nie wymaga solenia, bo para wodna wydobywa zawarty w ziemniakach sód. A soli podczas tradycyjnego gotowania ziemniaki mogą wchłonąć niestety całkiem sporo. Jeśli już decydujemy się na zwykły garnek z wodą, nie trzymajmy w niej wcześniej ziemniaków, nalejmy małą ilość wody i posólmy pod koniec gotowania.
Najzdrowsze są ziemniaki tuż po wykopkach. Jedzmy więc młode wiosną, a większe okazy jesienią. Zeszłoroczne ziemniaki jedzone wczesną wiosną mają o wiele mniejszą wartość odżywczą. Unikajmy zazielenionych bulw – zawierają trującą solaninę.

 

W zawsze głodnym KUKBUK-u mamy niepohamowany apetyt na życie. Codziennie mieszamy w redakcyjnych garnkach. Kroimy teksty, sklejamy apetyczne wątki. Zanurzamy się w kulturze i smakujemy codzienność. Przysiądźcie się do wspólnego stołu i poczujcie, że w kolektywie siła!