Kukbuk
Kukbuk
masło orzechowe, domowe masło orzechowe, masło z nerkowców, masło z orzechów ziemnych, dodatek do kanapek, jak zrobić masło orzechowe, przepis Monika Walecka, Gotujebolubi

Masło orzechowe: jeść czy nie?

Dodaj do 'Przeczytaj później'

Podjadanie masła orzechowego w rozsądnych ilościach nie tuczy, a wręcz pozwala na lepsze spalanie tkanki tłuszczowej.

Tekst: Olga Suszczewicz

Zdjęcie: Monika Walecka

Opublikowano: 18 Kwietnia 2017
Ten artykuł przeczytasz w mniej niż 3 minuty!

Masło orzechowe robi się z orzeszków ziemnych, które rosną pod ziemią – stąd ich nazwa. Ciekawostka – wbrew nazwie nie są orzeszkami, należą do rodziny roślin strączkowych. Bogate w witaminy B3 i E, nienasycone kwasy tłuszczowe i potas, są skarbnicą cennych, bardzo ważnych składników w naszej diecie. Masła nie należy jednak wyjadać ze słoika łyżkami. Dlaczego warto po nie sięgać w rozsądnych ilościach?

masło orzechowe, orzechy ziemne, jak zrobić masło orzechowe, zalety masła orzechowego

fot. Vladislav Nikonov / Unsplash.com

 

 

 

 

Zalety masła orzechowego:

  • Orzechy ziemne zawierają dużo pełnowartościowego i łatwo przyswajalnego białka. Więcej niż soczewica czy ciecierzyca. Polecane są zatem weganomwegetarianom.
  • Podjadanie masła orzechowego w rozsądnych ilościach nie tuczy, a wręcz pozwala na lepsze spalanie tkanki tłuszczowej. To dzięki obecności cennych nienasyconych kwasów tłuszczowych.
  • Dzięki zawartości błonnika i złożonych węglowodanów szybko powoduje uczucie sytości, co chroni nas przed podjadaniem niezdrowych przekąsek.
  • Brunatna skórka, której często pozbawiamy orzechy, a która występuje w maśle orzechowym, zawiera sporo polifenoli chroniących przed wolnymi rodnikami, przyczyną starzenia i nowotworów.
  • Jednym z aminokwasów znajdujących się w orzeszkach ziemnych jest arginina, odpowiadająca za przyrost masy mięśniowej, a także redukująca uszkodzenia mięśni po treningu.
  • Zawarte w maśle orzechowym witaminy z grupy B, przede wszystkim niacyna (B3), poprawiają koncentrację i pamięć oraz łagodzą stres. Będzie to zatem dobra przekąska podczas intensywnego wysiłku umysłowego.
  • Masło orzechowe (niesłodzone) zapobiega rozwojowi cukrzycy typu 2. Ponadto z uwagi na niski indeks glikemiczny mogą je spożywać osoby już chore na cukrzycę.

Masło orzechowe ma jeszcze jedną niewątpliwą zaletę – jest pyszne!

Uważajmy na dodatek soli i cukru, a także utwardzonego (uwodornionego) tłuszczu. Przyczynia się on między innymi do cukrzycy, miażdżycy i nowotworów.

Jeśli kupujemy masło orzechowe w sklepie, przeczytajmy dokładnie skład produktu. Idealnie, jeśli w 100% składa się z orzechów. Nie kupujmy takiego, w którym jest ich mniej niż 90%. Uważajmy na dodatek soli i cukru, a także utwardzonego (uwodornionego) tłuszczu. Przyczynia się on między innymi do cukrzycy, miażdżycy i nowotworów. Wystrzegajmy się go więc jak ognia.

Jak zrobić masło orzechowe w domu? 

Przyda się do tego wysokoobrotowy blender lub malakser. Możemy wzbogacić je o dodatkowe smaki, na przykład kakao, cynamon czy wanilię, a także sami zdecydować, czy będzie gładkie, czy z chrupiącymi kawałkami.

Najlepiej kupić orzechy w łupinkach i samodzielnie je wyłuskać, zostawiając bogatą w przeciwutleniacze brunatną skórkę. Jeśli kupujemy już obrane, zwróćmy uwagę na dodatek soli i oleju. Unikajmy przeterminowanych, z plamkami i zaczynających pleśnieć. Orzechy możemy delikatnie uprażyć dla smaku, choć surowe będą zdrowsze.

W zawsze głodnym KUKBUK-u mamy niepohamowany apetyt na życie. Codziennie mieszamy w redakcyjnych garnkach. Kroimy teksty, sklejamy apetyczne wątki. Zanurzamy się w kulturze i smakujemy codzienność. Przysiądźcie się do wspólnego stołu i poczujcie, że w kolektywie siła!