Kukbuk
Kukbuk
Dania rybne dla wegan? Z tymi przepisami ich przygotowanie będzie proste, a dania będą smaczne (fot. Maciek Niemojewski)

Jak zrobić rybę bez ryby?

Dodaj do 'Przeczytaj później'

By przygotować pyszną wegańską rybę, wystarczy sięgnąć po odpowiednie roślinne zamienniki. Podpowiadamy, jak to zrobić!

Tekst: Dorota Jaworska

Zdjęcia: Marcin Niemojewski

Opublikowano: 11 Grudnia 2019
Ten artykuł przeczytasz w mniej niż 3 minuty!

Wszyscy doskonale znają rybny smak i aromat. Choć może nie wszyscy wiedzą, że gdy jedzą rybę, czują umami. Jest to – obok słonego, słodkiego, kwaśnego i gorzkiego – piąty ze smaków, które odczuwamy. Nasze kubki smakowe wyjątkowo go cenią. Sygnalizuje on bowiem, że w pokarmie, który spożywamy, znajduje się dużo białka.

Osoby, które wyeliminowały ze swojej diety produkty z umami, często tęsknią za mięsem, rybami czy serami. Za znajomymi smakami, które towarzyszą im od dzieciństwa i instynktownie są kojarzone z jedzeniem zdrowym, pożywnym i bogatym w wartości odżywcze. Trudno się dziwić coraz większej i bardziej zróżnicowanej produkcji roślinnych zamienników mięsa i produktów pochodzenia zwierzęcego – to w nich wegetarianie i weganie odnajdują brakujący piąty smak.

Przygotowanie wegańskiego śledzia nie wymaga wiele wysiłku, a produkty są łatwo dostępne

Jeśli próbujecie ograniczyć w diecie mięso i ryby, świątecznego karpia przygotujcie z selera. Będzie wyglądać i smakować jak ryba, a ponadto będzie lekkim, dietetycznym i zdrowym daniem. Nie musicie też martwić się o składniki – są łatwo dostępne i nie wymagają wiele wysiłku, by zamienić się w coś naprawdę pysznego. Najlepszą wiadomością zaś jest to, że podczas gotowania nie ucierpi żadna ryba!

Podczas przygotowywania dań z zamiennikami ryb zadbajcie nie tylko o właściwy smak i zapach, ale także o użycie odpowiednich przypraw i dodatków. Niech danie nie tylko pachnie i smakuje, ale także wygląda jak jego rybny pierwowzór. Podpowiadamy wam trzy sposoby, jak osiągnąć ten efekt!

3 sposoby na bezrybną rybę (fot. Maciek Niemojewski)

TIP 1

Do gotowania użyjcie składników, które po obróbce będą miały rybną teksturę. Jednym z najpopularniejszych zastępników ryby jest ugotowany seler. Z kolei pulpety bezrybne zrobicie z tofu lub grochu z dodatkiem kaszy jaglanej, a idealnego tuńczyka do sushi otrzymacie z bakłażana upieczonego w marynacie z przecieru pomidorowego.

TIP 2

By nadać produktowi rybny smak, ugotujcie go w morskich glonach. Mogą być to zwykłe nori, jakich używa się do sushi, lub inne dostępne w sklepach wodorosty, na przykład dodawane do zup zicai. Istotne jest to, by wybrane przez was algi miały silny morski aromat.

TIP 3

Dopilnujcie, żeby w waszym wegańskim daniu zgadzało się wszystko, a nie tylko rybny smak. Jeśli więc robicie rybę po grecku, precyzyjnie odtwórzcie sos. Jeśli przyrządzacie smażoną selerybę, panierka musi chrupać, aselerowe dzwonka powinny być wysmażone na złoty kolor. Przy wegańskiej rybie w galarecie nie możecie zapomnieć o plasterkach marchewki i groszku. I koniecznie podajcie ją z chrzanem lub cytryną. Do węgierskiej zupy rybnej dodajcie paprykę i odpowiednie przyprawy. Jeśli chcecie przyrządzić pastę tuńczykową do chleba, pamiętajcie o cebuli, ogórkach kiszonych, pieczarkach i oczywiście majonezie!

Na święta wegańska ryba z selera zawinięta w nori (fot. Maciek Niemojewski)

Smażona seleryba >>

Najlepiej smakuje z ciepłą bułką lub ziemniakami. Pamiętajcie tylko, by jeszcze skropić ją cytryną.

   

 

Faszerowana w galarecie bezryba na przystawkę na święta (fot. Maciek Niemojewski)

Bezryba faszerowana w galarecie >>

Na święta na przystawkę przygotowujemy faszerowaną bezrybę. Do galarety dodajemy kaszę manną, zieloną soczewicę oraz selera. 

   

 

Pasta z tempehu do kanapek na święta i śniadanie (fot. Maciek Niemojewski)

Szybka pasta z tempehu jak z tuńczyka >>

Pastę z tempehu przygotujecie w kilkanaście minut. Do tego smak sprawi, że polubią ją zarówno weganie, jak i sceptycy bezmięsnych potraw.

   

 

W zawsze głodnym KUKBUK-u mamy niepohamowany apetyt na życie. Codziennie mieszamy w redakcyjnych garnkach. Kroimy teksty, sklejamy apetyczne wątki. Zanurzamy się w kulturze i smakujemy codzienność. Przysiądźcie się do wspólnego stołu i poczujcie, że w kolektywie siła!

Koszyk

suma:
NaN zł
Przejdź do koszyka