Kukbuk
Kukbuk
Przepis na falafele brokułowe, jak zrobić falafele (fot. Maciej Szczęśniak)

Czym jest dieta fleksitariańska?

Całkowita rezygnacja z mięsa może być dużym wyzwaniem, ale istnieją sposoby na stopniowe ograniczanie jego spożycia. Co powiecie na jeden fleksitariański dzień w tygodniu? Z książką „Mniej mięsa” będzie to czysta przyjemność!

Tekst: Ada Michalak

Zdjęcia: Maciej Szczęśniak

Opublikowano: 20 Lipca 2021
Ten artykuł przeczytasz w mniej niż 4 minuty!

„Mniej mięsa. Jak zostać fleksitarianinem, by pomóc sobie i planecie” – najnowsza książka Sylwii Majcher, autorki bestsellerowego poradnika „Gotuję, nie marnuję”, powstała z myślą o przyrządzaniu zróżnicowanych posiłków, które sprawdzą się u wegetarian, wegan, ale także osób, które nie stronią od mięsa (więcej o zasadach tych diet dowiesz się z tego artykułu>>). Autorka inspiruje w niej do kreatywnego gotowania i kulinarnych eksperymentów. A wszystko to w duchu zero waste!

Sylwia Majcher nie tylko proponuje proste przepisy na śniadania, obiady i kolacje, ale także tłumaczy, jak walczyć z nadprodukcją i marnotrawstwem – dwoma powszechnymi zjawiskami, które negatywnie wpływają na stan naszej planety. „Mniej mięsa” to skarbnica wiedzy na temat fleksitarianizmu – jednego z najlepiej ocenianych sposobów odżywiania się pod kątem korzyści dla środowiska. Bycie fleksi polega na ograniczeniu spożycia mięsa o 60-70%.

W swojej różnorodności dieta fleksitariańska okazuje się również niezwykle wygodna i praktyczna

W kuchni Sylwii Majcher królują produkty roślinne – orzechy, owoce, strączki – ale są także ryby i produkty mleczne. W swojej różnorodności dieta fleksitariańska okazuje się również niezwykle wygodna i praktyczna. Przestrzeganie jej nie wiąże się z koniecznością restrykcyjnego podchodzenia do jedzenia i narzucania sobie ścisłych reguł. Liczy się przede wszystkim to, żeby ograniczyć spożycie mięsa. Jak bardzo? To zależy tylko od was!

By ułatwić wam pierwsze kroki w świecie fleksitarianizmu, wybraliśmy z książki Sylwii Majcher kilka przepisów, które pokazują, że bycie fleksi jest nie tylko zdrowe, ale także łatwe. Poranny apetyt zaspokoją pyszne i proste gofry marchewkowe. To doskonały pomysł na zdrowe śniadanie, które sprawi, że zaczniecie dzień z uśmiechem na ustach. Jeśli jesteście fanami zup, koniecznie wypróbujcie przepis na aromatyczny krem z buraków i ze śliwek. Sam kolor tego dania poprawi wam humor! Na obiad sprawdzą się zdrowe falafele brokułowe, a na kolację pieczona dynia z tofu i pomidorami. Przed rozpoczęciem tej kulinarnej przygody koniecznie zajrzyjcie do swoich lodówek! Na pewno znajdziecie w nich coś, co idealnie uzupełni fleksitariańskie menu i pozwoli wam zużyć produkty, które inaczej mogłyby trafić do śmieci. 

Przepis na gofry marchewkowe, pomysł na zdrowe śniadanie (fot. Maciej Szczęśniak)

Śniadanie – gofry marchewkowe  

Gofry marchewkowe to rewelacyjny pomysł na proste śniadanie w duchu zero waste! Róbcie je w leniwe weekendy, kiedy trudno zwlec się z łóżka, albo przed rozpoczęciem pracy – zagwarantują wam idealny początek dnia. Dodatki do gofrów może dyktować zawartość lodówki – postawcie na rozmaite smaki i nieoczywiste połączenia, a przy tym wykorzystajcie to, co może się zmarnować.  

Sprawdź przepis na gofry marchewkowe >>

Przepis na krem z buraków i śliwek, pomysł na letnią zupę (fot. Maciej Szczęśniak)

Krem z buraków i ze śliwek

Niestraszne nam chłodne wieczory, gdy mamy przed sobą miskę gorącej zupy. Ta, którą polecamy, nie tylko rozgrzeje, ale także doda otuchy i poprawi humor. Wystarczy spojrzeć na ten kolor, aby wszystkie smutki poszły precz! Połączenie śliwek i sera pleśniowego typu brie ma w sobie wszystko, czego potrzebujecie, oczekując na upalne lato. Pamiętajcie, że przepis możecie wykonać w wersji wegańskiej – zamiast masła użyjcie oliwy, a ser zamieńcie na tofu.  

Zobacz, jak zrobić krem z buraków i śliwek >>

Przepis na falafele brokułowe, jak zrobić falafele (fot. Maciej Szczęśniak)

Falafele brokułowe  

Falafele, tradycyjne danie kuchni Bliskiego Wschodu, zwykle przygotowuje się z mielonej fasoli fava (bobu) lub ciecierzycy. Tym razem zachęcamy do eksperymentów kulinarnych i proponujemy zrobić falafele z brokułów! Możecie je zjeść bez dodatków jako szybką przekąskę lub podać z warzywami i sosami. Nie ograniczajcie się i bądźcie kreatywni! Pamiętajcie, że drugiej połowy brokułu możecie użyć do pysznej i lekkiej sałatki lub innego zdrowego dania.  

Wypróbuj przepis na falafele brokułowe >>

Przepis na pieczoną dynię z tofu i pomidorami, pomysł na ciekawą sałatkę (fot. Maciej Szczęśniak)

Pieczona dynia z tofu i pomidorami   

Ten prosty przepis kusi pomarańczową skórką i rozgrzewa wyobraźnię mnogością możliwości. Dynia to wyjątkowo wdzięczne warzywo, idealny składnik lekkiego posiłku – podana z tofu i pomidorami, doskonale sprawdzi się jako kolacja dla dzieci i dorosłych. Na podpieczoną z obu stron dynię wyłóżcie plastry tofu i pomidorki koktajlowe. Na koniec posypcie danie prażonymi orzechami laskowymi. Jeśli nie jesteście jeszcze gotowi na całkowitą rezygnację z ryb, a w lodówce macie dorsza lub łososia, śmiało możecie dodać je do tego dania. Ważne, aby wykorzystać wszystko, co mogłoby się zmarnować!

Zobacz przepis na pieczoną dynię z tofu i pomidorami >>

Chcemy wiedzieć co lubisz

Wiesz, że im więcej lajkujesz, tym fajniejsze treści ci serwujemy?

W zawsze głodnym KUKBUK-u mamy niepohamowany apetyt na życie. Codziennie mieszamy w redakcyjnych garnkach. Kroimy teksty, sklejamy apetyczne wątki. Zanurzamy się w kulturze i smakujemy codzienność. Przysiądźcie się do wspólnego stołu i poczujcie, że w kolektywie siła!

Koszyk