Kukbuk
Kukbuk

Probiotyki i inne niezbędniki

Jak codzienne wybory żywieniowe wpływają na nasz nastrój? Czego nie powinno zabraknąć w codziennej diecie, by cieszyć się spokojem i naturalnym szczęściem? Pytamy dietetyczkę kliniczną i blogerkę kulinarną Anetę Łańcuchowską.

Tekst: Maja Wójcik

Zdjęcie główne: materiały promocyjne

Opublikowano: 6 Sierpnia 2020
Ten artykuł przeczytasz w mniej niż 4 minuty!

Dlaczego mówi się, że jelita to nasz drugi mózg?

Mieści się w nich kilkaset milionów komórek nerwowych i chociaż to stosunkowo niewielka liczba w porównaniu z miliardami neuronów w mózgu, faktem jest, że nasz układ pokarmowy stanowi drugie co do wielkości skupisko neuronów w organizmie.

Wpływają one na naszą psychikę?

Naukowcy zgodnie twierdzą, że działanie neuroprzekaźników w jelitach wraz z zamieszkującymi układ pokarmowy bakteriami składającymi się na mikroflorę jelitową ma niebagatelny wpływ na nasz nastrój, tym samym na całą konstrukcję psychiczną.

Czy te bakterie i neuroprzekaźniki mają dla organizmu długofalowe znaczenie?

Liczba i rodzaj bakterii zamieszkujących jelita są łączone zarówno z wpływem na emocje, jak i z tak poważnymi schorzeniami jak choroba Parkinsona, alzheimer czy autyzm. Wciąż trwają badania nad wskazaniem, które dokładnie bakterie zamieszkujące jelita są związane z występowaniem konkretnych jednostek chorobowych, jednak z całą pewnością możemy powiedzieć, że zdrowa dieta, bogata między innymi w bakterie probiotyczne, wpływa pozytywnie na mikroflorę jelitową, tym samym korzystnie oddziałuje na układ nerwowykondycję psychiczną.

Liczba i rodzaj bakterii zamieszkujących jelita są łączone zarówno z wpływem na emocje, jak i z tak poważnymi schorzeniami jak choroba Parkinsona, alzheimer czy autyzm

fot: Oriol Portell / unsplash.com

Jakie witaminy oraz składniki mineralne są niezbędne i gdzie je znaleźć?

Jeżeli celem jest nienaganny wygląd skóry, w diecie nie może zabraknąć witaminy A, zawartej w postaci beta-karotenu w żółtopomarańczowych owocach i warzywach. Codzienny jadłospis powinien być też bogaty w żelazo i magnez. Rośliny strączkowe, których w miesiącach wakacyjnych mamy pod dostatkiem, nie mogą więc być pomijane.

Jakie przekąski mogą okazać się pomocne, kiedy czujemy spadek nastroju i trudno nam się skoncentrować?

Żelazo bierze czynny udział w wytwarzaniu hemoglobiny, jednego ze składników krwi, dlatego jego niedobór może powodować brak energii, a w konsekwencji rozkojarzenie i ogólne osłabienie. Bogatym źródłem magnezu natomiast są pestki dyni i słonecznik, które świetnie sprawdzają się jako dodatki do owsianek, jaglanek i różnego rodzaju sałatek. Magnez przyczynia się do poprawy funkcjonowania całego układu nerwowego, w tym koncentracji.

Co zatem powinniśmy jeść, a czego unikać w codziennej diecie?

Podstawowe zasady prawidłowej diety nie zmieniają się wraz z przemijającymi porami roku, dlatego przez cały rok jedzmy regularnie, spożywajmy posiłki bogate w witaminyskładniki mineralne, wzbogacajmy dietę w nieprzetworzone produkty o dużej zawartości błonnika oraz fermentowane produkty mleczne będące źródłem bakterii probiotycznych. Pamiętajmy również o odpowiednim nawodnieniu organizmu.

Źródłem bakterii probiotycznych wzmacniających odporność i przyspieszających procesy metaboliczne są fermentowane produkty mleczne, na przykład jogurty, kiszone warzywa i owoce, jak również chleb na zakwasie

Gdzie szukać zdrowych źródeł błonnika i naturalnych probiotyków? Jak te substancje działają na organizm człowieka?

Błonnik dający uczucie sytości i wpływający korzystnie na pracę układu trawiennego znajdziemy w produktach roślinnych, przede wszystkim w warzywach i owocach, między innymi roślinach strączkowych, takich jak groszek zielony, soczewica, fasola, ale także w brokułach, kalafiorze czy truskawkach, malinach i jeżynach. Suszone owoce i orzechy również mają dużą zawartość błonnika. Wśród nieoczyszczonych produktów zbożowych prym pod tym względem wiodą pieczywo żytnie razowe, kasze, płatki owsiane oraz otręby. Natomiast źródłem bakterii probiotycznych wzmacniających odporność i przyspieszających procesy metaboliczne są fermentowane produkty mleczne, na przykład jogurty, kiszone warzywaowoce, jak również chleb na zakwasie.

Nowa Activia, będąca połączeniem ciekawych składników z ulubionymi smakami konsumentów, zawiera nie tylko wapń, ale także probiotyczne* bakterie jogurtowebłonnik.

* Probiotyki to żywe mikroorganizmy, które, przyjmowane w odpowiednich ilościach, przynoszą korzyści zdrowotne. Żywe kultury bakterii jogurtowych poprawiają trawienie zawartej w produkcie laktozy u osób mających z tym trudności. Należy pamiętać, że dla zachowania zdrowia ważne są zrównoważona i zbilansowana dieta oraz zdrowy styl życia.

Materiał powstał we współpracy z marką Activia.

Chcemy wiedzieć co lubisz

Wiesz, że im więcej lajkujesz, tym fajniejsze treści ci serwujemy?

W zawsze głodnym KUKBUK-u mamy niepohamowany apetyt na życie. Codziennie mieszamy w redakcyjnych garnkach. Kroimy teksty, sklejamy apetyczne wątki. Zanurzamy się w kulturze i smakujemy codzienność. Przysiądźcie się do wspólnego stołu i poczujcie, że w kolektywie siła!

Koszyk

suma:
NaN zł
Przejdź do koszyka