21 października w Gdyni oraz 18 listopada w Warszawie restauratorzy, kucharze i przedstawiciele mediów z kilku krajów Europy uczestniczyli w dwóch odsłonach konferencji MADE FOR Restaurant. ,,Innowacje w gastronomii – biznes czy prowokacja?”, czyli temat tegorocznej edycji wydarzenia, to zaproszenie do namysłu nad rozwojem branży kulinarnej nie tylko w kontekście lokalnym, ale również międzynarodowym. Organizatorom wyraźnie zależało na tym, żeby uczestnicy konferencji dzielili się swoją wiedzą w oparciu o znajomość krajowych rynków i trzeba przyznać, że zamysł ten został świetnie zrealizowany. Wiele dowiedzieliśmy się o trendach i strategiach gastronomicznych obecnych zarówno na zachodzie, jak i wschodzie Europy.
Przyszłość polskich restauracji
Konferencja gastronomiczna MADE FOR Restaurant to nie tylko poważne branżowe wydarzenie, ale także szansa na nawiązanie nowych znajomości i odbycie wielu ciekawych rozmów.
Tekst: redakcja
Zdjęcie główne: materiały prasowe
Wydarzenie, którego dumnym partnerem medialnym był KUKBUK, zorganizowane zostało w pięknych przestrzeniach: w gdyńskim hotelu Courtyard oraz w Praskim Centrum Koneser w Warszawie. Przestrzeń warszawskiej konferencji podzielona została na trzy strefy: inspiracji, biznesu oraz degustacji. O ile dwie pierwsze przeznaczone były raczej dla prelekcji i paneli dyskusyjnych, o tyle ostatnia pozwalała zapoznać się z kulinarnymi nowościami i umożliwiała uczestnikom wydarzenia swobodny networking. Atmosferę współtworzyły też otwarta kuchnia i etyczne, ekologiczne produkty. W Gdyni wdrożono nieco odmienny schemat organizacyjny – zamiast wyraźnego podziału przestrzeni, skupiono się na większej różnorodności w programie wydarzenia. Oprócz prelekcji prowadzone były warsztaty, a cała konferencja przybrała formę ,,grywalizacji”, w której udział brali wszyscy uczestnicy MADE FOR Restaurant.
Atmosferę współtworzyły otwarta kuchnia i etyczne, ekologiczne produkty
Jednak tym, co najbardziej przesądziło o niepodważalnej jakości całego przedsięwzięcia, byli światowego formatu prelegenci oraz tematy, które poruszyli oni podczas swoich wystąpień. Na scenie wystąpili między innymi Esther Massats, PR Manager jednej z najlepszych restauracji na świecie El Celler de Can Roca, Dalad Kambhu, gwiazdkowa berlińska szefowa kuchni, Diego Prado, chilijski ekspert w dziedzinie fermentacji czy Dymitr Borysow, właściciel ponad czterdziestu restauracji w Polsce i na Ukrainie.
Niekwestionowaną gwiazdą konferencji był jednak Charles Spence, oksfordzki profesor, psycholog eksperymentalny i ojciec gastrofizyki, dziedziny naukowej, która bada sposoby manipulowania ludzkim doświadczeniem jedzenia. W Warszawie tłumaczył on między innymi, jak odpowiednia muzyka, kolor talerza, a nawet ciężar sztućców wpływają na odczucia gościa odwiedzającego restaurację. Opowiadał także o tym, jak w kuchni uwidaczniają się kategorie nostalgii i sentymentu.
Niekwestionowaną gwiazdą konferencji był Charles Spence
Równie ciekawymi zagadnieniami podejmowanymi podczas konferencji były pytania o rolę restauratorów w kształtowaniu świadomości konsumenckiej, o skuteczne inwestowanie w swoich pracowników czy o równość i walkę z wykluczeniem w kuchni. Pytania, które stawiali uczestnikom wydarzenia prelegenci, stanowią doskonały punkt wyjścia do refleksji nad przyszłością polskiej branży gastronomicznej. Jakie kroki trzeba podejmować, jakie obszary należy odkrywać, żeby osiągnąć długofalowy sukces, a jednocześnie zbudować transparentny biznes oparty na etycznych fundamentach? Oto główny problem, z jakim mierzą się dziś polscy restauratorzy. Niewątpliwie wydarzenia takie jak MADE FOR Restaurant dają wiele narzędzi, dzięki którym można stawić mu czoło.
Chcemy wiedzieć co lubisz
Wiesz, że im więcej lajkujesz, tym fajniejsze treści ci serwujemy?