Kukbuk
Kukbuk
Kasza gryczana (fot. dinnershow studio)

Minileksykon kasz

Dodaj do 'Przeczytaj później'

Sprawdzi się na śniadanie, a także jako dodatek do obiadu czy składnik deseru. Jak wykorzystać różne rodzaje kaszy?

Opublikowano: 27 Listopada 2019
Ten artykuł przeczytasz w mniej niż 5 minut!

Kasze są znane od setek lat. Do niedawna nieco zapomniane, wracają na polskie stoły. Ze względu na dużą zawartość składników odżywczych chętnie sięgają po nie osoby, które chcą zdrowo się odżywiać, a także będące na diecie. Choć jest wiele rodzajów kaszy, to jedynie część z nich cieszy się popularnością.

Kasza gryczana

To jedna z najpopularniejszych i najzdrowszych kasz. Jest cennym źródłem błonnika, który reguluje pracę jelit, a także korzystnie wpływa na poziom cholesterolu oraz zapewnia uczucie sytości przez dłuższy czas. Gryka to również dobre źródło białka i krzemu, który doskonale wpływa na kondycję układu moczowego i sercowo-naczyniowego. Oprócz tego kaszę gryczaną wyróżnia niski indeks glikemiczny oraz brak glutenu, dzięki czemu mogą po nią sięgać osoby chore na celiakię.

Kasza gryczana z grzybami (fot. dinnershow studio)

Prażona gryka ma lekko orzechowy smak, przez co nie każdemu przypada do gustu. Osoby, które cenią mniej zdecydowane smaki, powinny sięgnąć po znacznie delikatniejszą nieprażoną kaszę białą.

Zwykle kaszę gryczaną dodaje się do dań mięsnych z różnymi gęstymi sosami. Z powodzeniem sprawdzi się też w naleśnikach gryczanych, bezglutenowej pizzy czy pasztecie z dodatkiem sezonowych warzyw. Można ją również dodawać do sałatek czy ugotować z niej aromatyczne kaszotto, które rozgrzeje w chłodniejsze dni.

Kasza jęczmienna (fot. dinnershow studio)

Kasza jęczmienna

Kasza jęczmienna powstaje z ziaren jęczmienia zwyczajnego. Występuje w kilku odmianach, spośród których największą popularnością cieszy się pęczak. Z tych samych ziaren powstaje również kasza perłowa i łamana, popularnie zwana wiejską. Tym, co różni poszczególne odmiany, jest sposób ich obróbki. Pęczak to całe ziarno jęczmienia pozbawione jedynie łuski. Z kolei kaszę wiejską otrzymuje się w wyniku połamania ziaren na duże części. Najbardziej przetworzona jest perłowa, uzyskana w wyniku pozbawienia jęczmienia łuski, a następne jego łamania i polerowania. Wszystkie te odmiany zawierają rozpuszczalny błonnik (β-glukan), związek hamujący syntezę i wchłanianie złego cholesterolu. Z tego względu kasza jęczmienna jest polecana osobom zmagającym się ze złym cholesterolem LDL. To również cenne źródło antyoksydantów, związków spowalniających proces starzenia skóry. Tę kaszę najczęściej znajdziemy w domowym krupniku, ale można ją również wykorzystać do przygotowania placków, gołąbków czy zdrowych zapiekanek.

Kasza jaglana (fot. dinnershow studio)

Kasza jaglana

Zwana przez niektórych królową kasz, jest cennym źródłem żelaza, magnezu, wapnia, miedzi, a także witamin z grupy B oraz błonnika. Dodatkowo zawiera łatwo przyswajalne białko i węglowodany złożone. Przede wszystkim jednak charakteryzuje się wysokim indeksem glikemicznym, dlatego powinna być spożywana z umiarem. Kasza jaglana ma wiele właściwości prozdrowotnych – działa przeciwwirusowo i przeciwzapalnie, pomaga w redukowaniu stanów zapalnych, poprawia przemianę materii. Miłośnicy słodkości mogą wykorzystać tę kaszę do przygotowania pysznego ciasta kokosowego czy sernika. Z kolei alergicy i osoby nietolerujące laktozy mogą sięgnąć po produkowany z wykorzystaniem „mleka” jaglanego nabiał, który doskonale sprawdzi się jako alternatywa dla tradycyjnych serów czy twarożków.

Kasza kuskus (fot. dinnershow studio)

Kasza orkiszowa

Kasza orkiszowa, produkowana z pszenicy zwanej orkiszem, wzmacnia odporność organizmu, pomaga w walce z przeziębieniem i stanami zapalnymi. Jest bogatym źródłem witamin z grupy B, błonnika pokarmowego, białka, fosforu, magnezu, cynku i żelaza. Zawiera również nienasycone kwasy tłuszczowe, które chronią organizm przed miażdżycą. Kasza orkiszowa sprawdzi się jako dodatek do obiadów oraz pełnowartościowych sałatek – idealnie komponuje się z duszonymi warzywami i ze świeżymi ziołami.

Kuskus

Ta pochodząca z Bliskiego Wschodu kasza coraz częściej gości na polskich stołach. Uzyskuje się ją z pszenicy durum, podobnie jak makaron. Jej główną zaletą jest niezwykle szybki czas przygotowania. Z kolei zdrowsza odmiana kuskusu, razowa, wyróżnia się sporą zawartością witamin oraz składników mineralnych. Ze względu na niską zawartość tłuszczu i błonnika kuskus jest polecany osobom zmagającym się z problemami układu pokarmowego. Sprawdzi się nie tylko jako dodatek do dań mięsnych i rybnych, ale także w farszu do pierogów.

Kasza orkiszowa (fot. dinnershow studio)

Kasza owsiana

Niektórym może się kojarzyć z paszą dla zwierząt, tymczasem produkowana z ziaren owsa kasza z powodzeniem znajdzie zastosowanie w codziennych posiłkach. Można jej używać do zagęszczania sosów, przygotowywania placuszków czy jako dodatek do zup. Dzięki dużej zawartości witamin i składników mineralnych kasza owsiana pozytywnie wpływa na organizm. Błonnik poprawia proces trawienia, a β-glukan korzystnie oddziałuje na gospodarkę lipidową – redukuje poziom złego cholesterolu.

Kasza manna

Przywołuje wspomnienia z dzieciństwa, kiedy na stole królowały delikatne zupy mleczne. Tymczasem to niejedyne zastosowanie kaszy manny, która doskonale sprawdzi się również w smacznych deserach – jako składnik puddingów czy kremów. Choć w porównaniu z pozostałymi kaszami nie jest aż tak bogata w witaminy i składniki mineralne, w jej składzie znajdziemy kwas foliowy, jod, żelazo i magnez.

Bibliografia:

    • Zdrowe kasze, Bezpieczeństwo i higiena żywności.
    • Kasza – dobra nasza, Narodowe Centrum Edukacji Narodowej.
    • Kasza – królowa polskich stołów,Specjalistyczny Portal dla Dietetyków.
    • 9 Health Benefits of Eating Oats and Oatmeal,
    • Is Couscous Healthy? Top 5 Health and Nutrition Benefits,

W zawsze głodnym KUKBUK-u mamy niepohamowany apetyt na życie. Codziennie mieszamy w redakcyjnych garnkach. Kroimy teksty, sklejamy apetyczne wątki. Zanurzamy się w kulturze i smakujemy codzienność. Przysiądźcie się do wspólnego stołu i poczujcie, że w kolektywie siła!

Koszyk

suma:
NaN zł
Przejdź do koszyka