Kukbuk
Kukbuk

Trendy kulinarne 2025 – przewidują influencerzy

Małgorzata Minta, Michał Korkosz vel Rozkoszny, Gaweł Czajka i Orson Hejnowicz – naszych ulubionych influencerów kulinarnych zapytaliśmy o trendy kulinarne, które powinny już odejść w niepamięć, i te, które właśnie teraz będą miały swoje pięć minut. Sprawdźcie, co odpowiedzieli!

Ten artykuł przeczytasz w mniej niż 7 minut!

Małgorzata Minta – dziennikarka kulinarna, autorka książek, fotografka

3 najważniejsze trendy na 2025 rok

1. Zdrowsze roślinne talerze – trend nienowy, ale wciąż w mocy. Z każdym rokiem coraz mądrzej podchodzimy do tematu redukcji produktów odzwierzęcych czy mięsa w diecie. Nie chodzi o radykalne cięcia, ale właśnie o redukcję. Wiemy też, że nie zawsze roślinna wersja produktu oznacza wersję zdrowszą, i coraz większą uwagę zwracamy na kwestie przetworzenia „roślinnych” alternatyw. Możemy spodziewać się większej ilości lepiej opracowanych roślinnych „serów”, „kiełbasek” i innych zamienników – o dobrym składzie, bez niepotrzebnych dodatków.

2. Więcej białka – coraz większy asortyment produktów wzbogaconych o ten składnik odżywczy.

3. Niszowy trend – wodorosty. Po grzybach zwracamy coraz większą uwagę na morskie rośliny jako potencjalne źródło białka i mikroelementów. Pojawią się jako dodatek smakowy (na przykład do sosów, maseł, przekąsek), ale też jako preparaty/suplementy o wysokiej zawartości białka.

Trend, który powinien odejść w niepamięć

Może nie trend, a zjawisko… bezpardonowego kopiowania dań. I to często nie ze względu na smak, ale po prostu dla wyglądu znanego z Instagrama. Oczywiście, wszystko już wymyślono, restauracje są dla gości i podążają za ich preferencjami, potrzebami i zachciankami – ale przecież świat śniadań nie kończy się na talerzykach „z Kopenhagi”, a dań nie trzeba układać identycznie, w ten sam charakterystyczny sposób na talerzu (w dodatku takim samym). Nie tylko kucharze mają konta na Instagramie, goście też podróżują, wiedzą, co i gdzie się dzieje i czy jakieś danie nie jest przypadkiem „ikoną” innej restauracji, w dodatku od lat.

Najlepszy trend ubiegłego roku

Bezalkohole. Są coraz bardziej różnorodne, dostępne i przede wszystkim smaczne. Trend ten odzwierciedla zmianę wzorców konsumpcji alkoholu u gen Z, jak również rosnące zainteresowanie zdrowym stylem życia, wpływem jedzenia, w tym alkoholu, na organizm i świadomą konsumpcją.

Coraz więcej osób szuka ciekawych, kompleksowych smaków bez konieczności sięgania po alkohol, co przyczyniło się do rozwoju linii fermentowanych napojów, smacznych, elegancko prezentowanych alternatyw dla wina czy whisky, a także innowacyjnych koktajli zero proof. Dodatkowo restauracje i bary zaczęły traktować napoje bezalkoholowe na równi z tradycyjnymi drinkami i podkreślać ich wysoką jakość i smak.

Produkt lub danie, które powinny mieć swoje 5 minut w 2025 roku

  • Napoje funkcjonalne – nie mówię tu o energetykach, ale o napojach wzbogaconych o adaptogeny, kolagen, wybrane mikroelementy.
  • Czipsy – w restauracjach, robione na miejscu, w wydaniu gourmet.
  • Ziemniaki – bo już odrobiliśmy pracę domową ze wszystkich lokalnych bulw, ale chyba nie z ziemniaków. Byłoby świetnie, gdybyśmy wreszcie zaczęli myśleć o nich tak jak o jabłkach czy burakach – że mają różne odmiany o różnych walorach wizualnych i smakowych czy zastosowaniach.

Michał Korkosz – promotor polskiej kuchni, autor bloga Rozkoszny.pl

3 najważniejsze trendy na 2025 rok

1. Szczera kuchnia – wracamy do korzeni, zaczynamy zauważać smaki i produkty, które są dostępne na wyciągnięcie ręki. Dostrzegamy wartość w prostocie, w takich składnikach jak ziemniaki czy cebula. Wynika to z potrzeby autentyczności – zwracamy uwagę na pochodzenie produktów, śmietana ma być z lokalnej mleczarni, a pomidory od rolnika.

2. Celebrowanie codzienności – na przykład sięgamy po kawałek tortu bez okazji, po prostu dlatego, by uczcić dzień. To trend bardzo bliski mojemu sercu, bo ideą rozkosznego gotowania jest właśnie celebracja życia, cieszenie się nim.

3. Kulinarne kolaboracje – z pewnością coraz więcej marek będzie podejmowało współpracę z influencerami. Sam w tym roku będę miał okazję współtworzyć wyjątkowe produkty ze znaną marką – nie mogę się doczekać, kiedy ten projekt ujrzy światło dzienne.

Trend, który powinien odejść w niepamięć

Dieta keto. Umówmy się, życie bez świeżego pieczywa, makaronu czy ryżu to nie jest życie pełne przyjemności. Wydaje mi się też, że moda na wysokobiałkowe produkty osiągnęła już swoje apogeum. Nie każdy produkt musi być pełen białka!

Najlepszy trend ubiegłego roku

Pistacja i matcha – w zeszłym roku kolor zielony zdominował nasze talerze. Te produkty weszły na stałe do mainstreamu i nic nie zapowiada, by miało się to zmienić. Hitem nadal jest dubajska czekolada, z kolei matcha zrobiła się bardzo modna wśród nastolatków.

Produkt lub danie, które powinny mieć swoje 5 minut w 2025 roku

Czarne limonki, które są fermentowane i suszone na słońcu, w Omanie używane jak herbata lub przyprawa. Fantastyczne, zdecydowanie powinniśmy je odkryć. A jeśli chodzi o danie - świat powinien zwrócić się ku deserom typu flan. Puddingi o lekko galaretowatej teksturze, rozpływające się w ustach, z nutą przypalonego karmelu. Świetny deser.

Orson Hejnowicz – szef kuchni Kuci Kuci we Wrocławiu

3 najważniejsze trendy na 2025 rok

1. Nowe zdrowe produkty, takie jak grzyby – prężnie rozwija się branża produktów z grzybami leczniczymi. Dodaje się je już do kawy czy piwa. A to dopiero początek. Dzięki coraz większej świadomości społecznej na temat zdrowia zarówno fizycznego, jak i psychicznego chcemy lepiej dbać o siebie. Coraz częściej wybieramy więc produkty, które to ułatwiają. Podobnie sytuacja wygląda z glonami. Zawierają one niezwykle dużo cennych składników, które dobrze wpływają na ciało, a poza tym używa się ich do zagęszczania czy stabilizowania różnych produktów. Dobrym przykładem jest wegański łosoś, który wygląda jak prawdziwy, a dzięki glonom ma również podobną teksturę. Coraz większą wagę przywiązujemy także do wysokiej zawartości białka w diecie. Coraz popularniejsze stają się orzechy i ziarna. Migdały, orzechy włoskie czy siemię lniane są nowym super food.

2. Niesłabnąca moc social mediów – wiele restauracji, ale też dużych sieci gastronomicznych spogląda na to, co dzieje się na przykład na TikToku. To medium kreuje trendy, a firmy chcą promować swoje produkty przez współpracę z influencerami. Czasami coś zostaje viralem zupełnie przypadkiem. Z social mediów dobrze znamy też wiele sieciówek amerykańskich, na których wejście do Polski nadal czekamy.

3. Pierogi – czy pierogi kiedyś wyszły z mody? Chodzi mi jednak o pierogi w wersji chińskiej. W wielu lokalach znajdziemy już kaczkę po pekińsku, coraz więcej miejsc oferuje też kolorowe pierożki o różnych kształtach i z różnymi farszami. Polacy kochają pierogi, więc może czas na nową, azjatycką falę tych smakołyków?

Trend, który powinien odejść w niepamięć

Ramen. Nie chodzi o to, że nie lubię ramenu. Kocham go, ale jego popularyzacja sprawiła, że w wielu miejscach jakość tej zupy jest wątpliwa. Wolałbym widzieć więcej lokali serwujących zupę pho.

Najlepszy trend ubiegłego roku

Dubajska czekolada i ogórki po koreańsku.

Produkt lub danie, które powinny mieć swoje 5 minut w 2025 roku

Jak co roku powiem, że podroby, ale niestety tak się nie stanie. To wciąż niszowy produkt.

Gaweł Czajka – właściciel restauracji Cały Gaweł w Sopocie

3 najważniejsze trendy na 2025 rok

1. Fermentacja – co kraj, to inne smaki. Będzie w czym wybierać.

2. Roślinne smaki – równamy jakość, smak i możliwie najlepsze wykonanie opcji roślinnych do opcji mięsnych. To trend z poprzednich lat, ale że zdobywamy doświadczenie, zaczyna nam to wychodzić perfekcyjnie. 

3. Egzotyka – koreański street food, kuchnia brazylijska czy argentyńska? Bardzo proszę! A przy tym nie zapominamy o polskiej kuchni w nowoczesnym wydaniu. Bez stylu staropolskiej karczmy, nastawionej na turystów, a przede wszystkim bez zadęcia.

Trend, który powinien odejść w niepamięć

Niezależnie od tego, czy mamy 2025, 2015 czy 2005, zarabianie na gościach przetworzonym czy gotowym jedzeniem jest nie fair. Mam wrażenie, że świadomi ludzie w pełni cieszą się małym wycinkiem polskiej gastronomii, a jej zdecydowana większość niejako żeruje na swoich gościach.

Dla mnie uczciwość, szczodrość i autentyczna pasja do goszczenia w swoich progach powinny być nadrzędnymi wartościami w prowadzeniu restauracji.

Najlepszy trend ubiegłego roku

Talerzyki zawładnęły restauracjami w Polsce i na świecie. I dobrze. Dają nam możliwość dzielenia się. Od lat powtarzam: wspólne jedzenie ma znaczenie. Dzieląc się nim, robimy krok w stronę dialogu, wymiany spostrzeżeń. Grunt, by restauratorzy odpowiednio dobierali ceny do mniejszych form serwowanych talerzy, bo niejednokrotnie widziałem stawki bliskie daniom głównym…

Produkt lub danie, które powinny mieć swoje 5 minut w 2025 roku

Japońskie śniadanie serwowane na tacce, w wielu miseczkach. Małe porcje lokalnego dobra. Lubimy różnorodność i sama forma podania byłaby ciekawa.

 

Sprawdź też:

Chcemy wiedzieć co lubisz

Wiesz, że im więcej lajkujesz, tym fajniejsze treści ci serwujemy?

W zawsze głodnym KUKBUK-u mamy niepohamowany apetyt na życie. Codziennie mieszamy w redakcyjnych garnkach. Kroimy teksty, sklejamy apetyczne wątki. Zanurzamy się w kulturze i smakujemy codzienność. Przysiądźcie się do wspólnego stołu i poczujcie, że w kolektywie siła!

Koszyk