Kukbuk
Kukbuk
Jak stosować dietę sirtuinową. Dieta sitruinowa PRZEPISY (fot. materiały prasowe)

Joga nidra w walce ze stresem

Czy indyjskie praktyki medytacyjne mogą nam pomóc w walce ze stresem i z bezsennością? Poznajcie jogę nidrę – relaksacyjną metodę świadomego śnienia, dzięki której odzyskacie wewnętrzną równowagę.

Tekst: Agnieszka Wrzak

Zdjęcie główne: materiały prasowe Proszę Zdrowie

Opublikowano: 27 Stycznia 2022
Ten artykuł przeczytasz w mniej niż 7 minut!

Jednym z głównych źródeł stresu jest współcześnie deficyt snu lub jego zaburzenia. By radzić sobie z nerwami, warto więc zadbać o odpowiednią higienę snu (sprawdź, jak zadbać o zdrowy sen >>). To w nocy bowiem człowiek odcina się od wszelkich bodźców, a organizm się odpręża i regeneruje. Z drugiej strony to właśnie chroniczny stres w wielu wypadkach pogarsza jakość snu. Opuścić to błędne koło możemy między innymi za sprawą rozmaitych tradycji medytacyjnych, o których uczą nas kultury Dalekiego Wschodu. Jedną z nich jest joga nidra – metoda relaksacyjna, opierająca się na świadomym śnieniu.

Poprawa samopoczucia i ograniczenie stresu to główny cel tej praktyki

Czym jest joga nidra i dlaczego warto ją praktykować? 

W ostatnich latach można było obserwować znaczny wzrost zainteresowania praktyką jogi. Jej różne odmiany – ashtanga, iyengar, vinyasa czy hatha – zyskały sporą popularność i niemałe grono adeptów, którzy relaksowali się zgodnie z ich wskazaniami. W cieniu wciąż pozostało kilka szkół, a jedną z nich jest nidra, czyli praktyka jogicznego snu. Dzięki świadomemu śnieniu organizm głęboko się relaksuje, a my odzyskujemy spokój i poczucie błogości. Poprawa samopoczucia i ograniczenie stresu to główny cel tej praktyki (sprawdź, skąd się bierze stres i jak mu zapobiegać >>).

Techniki relaksacyjne (Jared Rice / unsplash.com)

fot. Jared Rice / unsplash.com

Jak działa joga nidra?

Ludzki organizm reaguje na zagrożenie na trzy sposoby: podjęciem walki, ucieczką lub paraliżem (po angielsku mówi się o trzech F: fight, flight i freeze). Wtedy, gdy czujemy się już bezpieczni, organizm powinien uruchomić odpowiedź relaksacyjną. Okazuje się jednak, że przewlekły stres, który dotyka współcześnie znaczną część społeczeństwa, uniemożliwia prawidłowe działanie układu przywspółczulnego, odpowiedzialnego za odpoczynek i regenerację organizmu. Powodowana stresem nadaktywność układu współczulnego, który pobudza nas do działania, sprawia, że jakościowy relaks przychodzi nam z coraz większym trudem, nawet podczas snu.

Joga nidra sprawdza się właśnie tam, gdzie brakuje ciszy, spokoju, poczucia bezpieczeństwa czy sensu podejmowanych działań. Jest znakomitą odpowiedzią na przebodźcowanie, zmęczenie i kłopoty ze snem. Istotą tej praktyki jest prostota – zarówno w odbiorze, jak i praktyce. Nidra to bowiem relaksacja prowadzona, w której kluczową rolę odgrywa głos nauczyciela, nawet w formie nagrania. Jednocześnie jest techniką, której nie da się wykonywać źle. Wystarczy kawałek podłogi czy wygodny fotel i skupienie na instrukcjach prowadzącego – nie potrzebujemy żadnych przygotowań. Półgodzinna sesja jogi nidry przynosi efekty porównywalne z kilkugodzinnym snem.

Zalety jogi nidry:

  • Pomaga wyciszyć układ współczulny, który aktywuje się naturalnie w sytuacjach stresowych i pobudza układ przywspółczulny, dzięki czemu wracamy do równowagi, odpoczywamy i się wyciszamy.
  • Sprzyja produkcji hormonów szczęś
  • Zmniejsza aktywność fal mózgowych na taką, jaka towarzyszy stanowi głębokiego snu.
  • Spowalnia procesy metaboliczne.
  • Sprzyja uwolnieniu napięć, wynikających zarówno z przeciążeń fizycznych, jak i trudnych emocji.
  • Wyrównuje i pogłębia
  • Wspomaga poprawną dystrybucję tlenu w organizmie.

Za pomoc w przygotowaniu artykułu dziękujemy Kasi Klimczewskiej, nauczycielce jogi, podróżniczce i założycielce bloga o tematyce kulturalno-kulinarnej soulinthebowl.pl. Profesjonalną pracę z ciałem rozpoczęła wiele lat temu podczas studiów w Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie. Od tego czasu pracowała jako nauczycielka fitness, jogi, pilatesu i jogi nidry, a wiedzę i doświadczenie zdobywała w Polsce, Indiach i Wietnamie. Obecnie mieszka i pracuje w Polsce.

Przeczytaj również:

Chcemy wiedzieć co lubisz

Wiesz, że im więcej lajkujesz, tym fajniejsze treści ci serwujemy?

W zawsze głodnym KUKBUK-u mamy niepohamowany apetyt na życie. Codziennie mieszamy w redakcyjnych garnkach. Kroimy teksty, sklejamy apetyczne wątki. Zanurzamy się w kulturze i smakujemy codzienność. Przysiądźcie się do wspólnego stołu i poczujcie, że w kolektywie siła!

Plansza informacyjna PFR

Koszyk