Kukbuk
Kukbuk

Musisz mieć ukończone 18 lat, aby korzystać z tej treści.

Czy jesteś pełnoletni?

Wzniosłe momenty

Jest znana na całym świecie, przez niektórych uznawana za oczywisty element naszej kultury, a nawet polskie dziedzictwo narodowe. Co sprawia, że wódka to polski towar luksusowy?

Tekst: redakcja

Zdjęcia: Maciej Niemojewski


Stylizacja: Beata Hadaś

Ten artykuł przeczytasz w mniej niż 2 minuty!

W polskiej kulturze wódka zajmuje wyjątkowe miejsce. O dworskich zwyczajach jej picia można by rozprawiać godzinami, o związanej z nią kulturze pisali Juliusz Słowacki i Henryk Sienkiewicz. Nie bez powodu wódka stała się naszym eksportowym znakiem rozpoznawczym, a w kolejnych recepturach i technikach jej produkcji prześcigali się najwięksi. Ostatecznie w wytwarzaniu wódki jesteśmy mistrzami, nic więc dziwnego, że to jeden z najbardziej ekskluzywnych produktów pochodzących z naszego kraju.

Zwłaszcza jeśli mówimy o takim rodzaju trunku, który powstaje ze szlachetnej odmiany pszenicy – orkiszu. Orkisz jest dziś uprawiany między innymi na południu Polski – ze względu na wymagania tego gatunku co do warunków klimatycznych i sposobu uprawy tego zadania podejmują się nieliczni. Samo zboże jest źródłem nietypowego smaku i aromatu. Wynika to z długiego procesu dojrzewania oraz braku modyfikacji genetycznych, dzięki czemu zachowuje ono pierwotną wartość. Wódka Orkisz jest wytwarzana w małych ilościach, a tajemnica jej smaku tkwi również w powolnej destylacji. To wszystko sprawia, że jest produktem ekskluzywnym, którym warto, a nawet trzeba chwalić się na świecie. Zresztą już w nim doceniana – za swoją wyjątkowość wódka Orkisz zdobyła złoty medal na Światowym Konkursie Alkoholi w San Francisco. Przypomina nam też, że ważne uroczystości i wzniosłe toasty wymagają odpowiedniej oprawy – dlatego powraca na stoły w nowej butelce.

Wódka Orkisz jest wytwarzana w małych ilościach, a tajemnica jej smaku tkwi również w powolnej destylacji

Elegancki dizajn opiera się na klasycznym kształcie i złotych piktogramach. Korona jest symbolem wysokiej jakości trunku, kłos to odniesienie do pradawnej pszenicy, orkiszu, a góry symbolizują miejsce jej uprawy. Jeśli dodać do tego unikalny proces produkcji i wyjątkowy smak – otrzymujemy produkt, który docenili najwięksi. Jak Pablo Picasso, który polską wódkę stawiał obok najważniejszych wynalazków światowej kultury.

Materiał powstał we współpracy z firmą Stock Polska.

Chcemy wiedzieć co lubisz

Wiesz, że im więcej lajkujesz, tym fajniejsze treści ci serwujemy?

W zawsze głodnym KUKBUK-u mamy niepohamowany apetyt na życie. Codziennie mieszamy w redakcyjnych garnkach. Kroimy teksty, sklejamy apetyczne wątki. Zanurzamy się w kulturze i smakujemy codzienność. Przysiądźcie się do wspólnego stołu i poczujcie, że w kolektywie siła!

Koszyk