Kukbuk
Kukbuk
Paul Kapischka / unsplash.com

Wegański McDonald?

McPlant – tak będzie się nazywał pierwszy bezmięsny burger w McDonaldzie. Z czego będzie zrobiony i kiedy zostanie wprowadzony do sprzedaży?

Tekst: Marta Cyzio

Zdjęcie główne: Paul Kapischka / unsplash.com

Opublikowano: 13 Listopada 2020
Ten artykuł przeczytasz w mniej niż 4 minuty!

Rok temu w McDonaldzie pojawił się Burger Drwala. Słynną kanapkę można było zamówić w wybranych lokalach sieci w trzech wariantach: klasycznym (z wołowiną), z kurczakiem lub z kotletem roślinnym. Mimo że kanapka w wersji wege cieszyła się dużą popularnością, oferta była tymczasowa i szybko zniknęła z McDonalda. Od jakiegoś czasu w internecie pojawiają się informacje, że słynny fast food wprowadził Veggie Burgera. I znów, podobnie jak w przypadku Burgera Drwala w wersji wege, nowej kanapki można spróbować tylko w wybranych lokalach, a na stronie McDonalda próżno szukać konkretów na ten temat. Wiemy tylko, że kotlet składa się z marchewki, groszku i brokułu i jest podawany w bułce z sezamem z dodatkiem cheddara i wybranych sosów. Nie wiadomo, czy Veggie Burger zagości na stałe w menu McDonalda, dlatego miłośników diety roślinnej tym bardziej ucieszy podana niedawno przez firmę informacja, że w najbliższym czasie planuje wprowadzić pierwsze bezmięsne burgery. 

Kiedy pojawi się McPlant i gdzie będzie można go spróbować?

Jak wynika z oświadczenia McDonalda, pierwsze bezmięsne burgery mają pojawić się w ofercie sieci do końca 2021 roku. Co więcej, McPlant jest pomyślany jako seria dań z roślinnym zamiennikiem mięsa. Oznaczałoby to, że wegekotlety znajdziemy nie tylko w burgerze, ale również w śniadaniowych kanapkach i we wrapach. Na początku będzie można ich spróbować jedynie w wybranych lokalach w konkretnych krajach. Później McPlant ma być dostępny we wszystkich restauracjach McDonald. Choć nie wiadomo, czy Polska znajdzie się wśród wybranych przez zarząd firmy rynków testowych, można mieć nadzieję, że nowe bezmięsne burgery pojawią się u nas dość szybko. Zwłaszcza jeśli wziąć pod uwagę, że według raportu Uber Eats Polska jest drugim krajem w Europie, w którym zamawia się na wynos najwięcej potraw roślinnych.

Zanim jednak McPlant pojawi się w popularnym fast foodzie, wszyscy się zastanawiają, z czego będzie zrobiony. Firma nie zdradza żadnych szczegółów. Wiadomo tylko, że w zeszłym roku przed opracowaniem roślinnego burgera testowała bezmięsne kotlety w Kanadzie. Przy wymyślaniu ich składu podobno pomagała znana weganom firma Beyond Meat (więcej o wegańskich produktach i markach możecie poczytać na naszej stronie >>). Nie jest jednak pewne, czy McDonald planuje współpracę z popularnym producentem także w przypadku McPlanta.

Rebel Whopper

Wegeburgery – już nie tylko trend

McDonald nie jest pierwszą firmą, która stara się odpowiadać na oczekiwania konsumentów. Wegetariańskie burgery można już zjeść w KFC. Ich Halloumi Burger oraz Halloumi Wrap okazały się wielkimi hitami, a firma rozważa wprowadzenie kolejnych nowości do menu. Z kolei w Burger Kingu od zeszłego roku w ofercie burgerów można znaleźć bezmięsny kotlet. Warto przy tym zaznaczyć, że nie jest wegetariański. Mimo że skład ma 100-procentowo roślinny, to smażony jest na tym samym grillu co mięsne burgery. Jak tłumaczy firma, ze względów logistycznych nie może sobie pozwolić na oddzielne smażenie bezmięsnych burgerów. 

Dlatego Rebel Whooper nie jest kierowany do wegetarian, a fleksitarian i osób, które chciałyby ograniczyć mięso w diecie. Nie tylko popularne fast foody decydują się na poszerzenie swoich menu. Również sieć sklepów Żabka od jakiegoś czasu inwestuje w zmianę oferty. Do tej pory w sklepach można było kupić hot dogi w wersji wege, z parówką zrobioną z białka grochu i białka ziemniaczanego albo wytworzoną z sera. W tym roku firma wprowadziła weggera, czyli burgera, który jest całkowicie roślinny. Do jego stworzenia wykorzystano soję bez GMO.

Reklama

W Polsce w zeszłym roku jako wegetarianie lub weganie zadeklarowało się około miliona osób

Wszystkie te zmiany oraz próby poszerzania ofert przez znane fast foody są dowodem na to, że rynek się zmienia, a oczekiwania konsumentów są inne niż ledwie kilka lat temu. Jeszcze w 2015 roku weganie i wegetarianie stanowili 3-4% populacji, teraz ten odsetek zwiększył się do 8%. W samych tylko Stanach Zjednoczonych zaobserwowano wzrost z 0,4% do 3,5%. Również w Polsce ta liczba znacząco się zwiększyła. W zeszłym roku jako wegetarianie lub weganie zadeklarowało się około miliona osób. Kolejne 2 miliony wyrażają chęć zmiany diety na roślinną w najbliższym czasie. Zwiększone zainteresowanie weganizmem i wegetarianizmem potwierdza także raport Pyszne.pl. Wynika z niego, że liczba dań wegetariańskich zamówionych za pośrednictwem portalu wzrosła w lipcu 2020 roku o 55% w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.

Lefteris Kallergis / unsplash.com

fot. Lefteris Kallergis / unsplash.com

Żabka, popularne sieci

Jak wynika ze statystyk oraz ostatnich zmian wprowadzanych przez Unię Europejską i zapowiedziany program „Farm to Fork” (więcej o strategii „Farm to Fork” przeczytacie na naszej stronie >>), weganizm zdecydowanie nie jest już chwilową modą, a stanowi istotną zmianę w sposobie odżywiania się konsumentów. Nic dziwnego zatem, że także popularne fast foody chcą mieć udział w rodzącym się obecnie rynku. Jeśli McDonald rzeczywiście w ciągu kolejnych dwóch lat wprowadzi do oferty wegańskiego burgera, będzie pierwszą firmą o światowym zasięgu, która zdecydowała się na taki krok. 

Chcemy wiedzieć co lubisz

Wiesz, że im więcej lajkujesz, tym fajniejsze treści ci serwujemy?

W zawsze głodnym KUKBUK-u mamy niepohamowany apetyt na życie. Codziennie mieszamy w redakcyjnych garnkach. Kroimy teksty, sklejamy apetyczne wątki. Zanurzamy się w kulturze i smakujemy codzienność. Przysiądźcie się do wspólnego stołu i poczujcie, że w kolektywie siła!

Koszyk

suma:
NaN zł
Przejdź do koszyka