Kukbuk
Kukbuk

Musisz mieć ukończone 18 lat, aby korzystać z tej treści.

Czy jesteś pełnoletni?

Projekt The Makers (fot. materiały prasowe)

The Makers. Kolektyw stworzony z potrzeby serca

Pięciu utalentowanych i cenionych polskich artystów, pięć wartości rzemieślniczych The Balvenie. Pod mecenatem cenionej marki whisky powstał niezwykły projekt – The Makers.

Tekst: Daria Pawlewska

Zdjęcia: materiały prasowe

Opublikowano: 20 Lipca 2022
Ten artykuł przeczytasz w mniej niż 8 minut!

Rzemiosło to twórczy przepływ oparty na doświadczeniu i czuciu – mówi kuratorka projektu The Makers Gosia Rygalik, która opracowała manifest kolektywu twórców. W jego ramach każdy z zaproszonych do współpracy artystów przygotował autorski obiekt, ale także aktywnie uczestniczył w akcie twórczym pozostałych „makersów”. Projektantka podkreśla, że zwykłe wytwarzanie jest aktem mechanicznym, wymaga pewnych umiejętności, ale w większości wypadków jest pozbawione duszy, pasji i serca. Kunszt rzemieślniczy natomiast bez nich nie istnieje, one są jego fundamentami.

Na kanwie tych wartości i styku nowego ze starym członkowie kolektywu stworzyli autorskie kreacje będące odpowiedzią na temat przewodni kampanii The Balvenie. Twórcy zostali zaproszeni do nowoczesnego kampusu Design Nature prowadzonego przez Studio Rygalik. Tu, pośród inspirującej natury, w niezwykłej przestrzeni kreatywnej i rzemieślniczej powstała spójna kolekcja The Makers. Artyści, tworząc swoje obiekty, inspirowali się hasłem marki: „Rzemiosło wymaga umiejętności. Kunszt twórczy wymaga pasji i serca. The Balvenie – tworzone z potrzeby serca”. Nad spójnością projektu czuwała Gosia Rygalik, która pełniła funkcję gospodyni zarówno przestrzeni w Sobolach, jak i całego procesu twórczego.

Projekt The Makers – Jacek Poremba, Tomek Rygalik i Alicja Patnowska (fot. materiały prasowe)

Kim są The Makers?

Każdy z zaangażowanych twórców wykonał dzieło zgodnie ze swoją profesją: dizajnem, ceramiką, fotografią, aktywizmem kulinarnym i tworzeniem tekstów kulturowych.

Projekt The Makers. Tomek Rygalik, projektant, wykładowca, kurator i doktor sztuki (fot. materiały prasowe)

Tomek Rygalik, projektant, wykładowca, kurator i doktor sztuki, zaprezentował obiekt 16:9 – narzędzie do kadrowania natury. – To praca kontekstualna, której celem jest przywrócenie kontaktu człowieka z przyrodą przy zaangażowaniu wszystkich zmysłów. Kadrując ją w czasie rzeczywistym, ta minimalistyczna instalacja zachęca do spędzenia czasu w naturze, a dzięki swojej funkcji użytkowej wspiera budowanie relacji z innymi ludźmi – wyjaśnia Tomek Rygalik.

Projekt The Makers. Alicja Patanowska, artystka, ceramiczka, absolwentka Wydziału Ceramiki i Szkła wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych (fot. materiały prasowe)

Alicja Patanowska, artystka, ceramiczka, absolwentka Wydziału Ceramiki i Szkła wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych, przedstawiła serię ceramiki „Astral”, osadzoną w trendzie haptyczności, tj. komunikowania się z odbiorcami poprzez zmysł dotyku. – Projekt powstał z terakoty, gliny pozornie nieszlachetnej, bardzo podstawowej. To działanie jest celowe i ma pokazać, że z najprostszych składników można stworzyć wyjątkową jakość. Balansujące pomiędzy abstrakcją a użytkowością obiekty swojej mocy nabierają poprzez działanie ognia (fizycznego) i wirtuozerii, kunsztu (symbolicznego) – opowiada Alicja Patanowska.

Projekt The Makers. Jacek Poremba, jeden z topowych polskich fotografów, portrecista (fot. materiały prasowe)

Jacek Poremba, jeden z topowych polskich fotografów, portrecista stworzył serię zdjęć, na których starał się przekazać w obrazie, jaką wartością jest sztuka rzemieślnicza. – W swojej pracy rzemieślnika, a za takiego się uważam, staram się znaleźć balans między jej usługowością a nieskrępowanym niczym poza moją wyobraźnią tworzeniem. Kiedy finalne produkty noszą piętno ich twórcy, a nie maszyn i narzędzi, przy użyciu których powstały, dzieła nabierają znaczenia – komentuje Jacek Poremba.

Projekt The Makers. Maria Przybyszewska, kulinarna aktywistka, szefowa kuchni, mistrzyni comfort food (fot. materiały prasowe)

Maria Przybyszewska, kulinarna aktywistka, szefowa kuchni, mistrzyni comfort food, stworzyła symboliczną instalację z produktów, które można znaleźć pod szyldem The Balvenie – dębu, miodu, jęczmienia. Odpowiadała również za serwowane w Design Nature w Sobolach dania, które były inspirowane otaczającą naturą i whisky The Balvenie. – Dla mnie rzemiosło to głównie praca ludzkich rąk, energia wkładana bezpośrednio w produkt, w moim wypadku w jedzenie. Korzystam z dóbr natury według jej cyklu i staram się gotować świadomie, czerpię przy tym z bogactwa dzikich ziół i roślin rosnących wokół nas – mówi Maria Przybyszewska.

Projekt The Makers. Gosia Rygalik, projektantka, działająca również w obszarach edukacji i kultury (fot. materiały prasowe)

Gosia Rygalik, projektantka, działająca również w obszarach edukacji i kultury, kuratorka projektu The Makers, stworzyła manifest powstałego kolektywu twórców. – Proces twórczy to pole niekończących się eksperymentów, alchemia prób i błędów. Pozwalamy, by nas prowadził. Wytyczamy nowe ścieżki – tłumaczy Gosia Rygalik.

Projekt The Makers. Jacek Poremba i Tomek Rygalik (fot. materiały prasowe)
Projekt The Makers. Destylarnia The Balvenie (fot. materiały prasowe)

Pięć rzadkich rzemiosł The Balvenie

Destylarnia The Balvenie należy do nielicznych w Szkocji, które wciąż uprawiają samodzielnie jęczmień, ponadto posiada własną słodownię i utrzymuje na miejscu zarówno kotlarza, jak i bednarzy. Oddany zespół rzemieślników pracuje w sercu destylarni i korzysta z tradycyjnych metod i technik produkcji, które są przekazywane z pokolenia na pokolenie.

Piątym spośród rzadkich rzemiosł jest doradztwo mistrza słodu – master distillera. Jest nim David C. Stewart MBE, najdłużej pracujący rzemieślnik na tym stanowisku w historii szkockiej whisky. W 2016 roku został odznaczony przez królową angielską Orderem Imperium Brytyjskiego za zasługi dla rozwoju tego przemysłu. Jako mistrz słodu nadzoruje wszystkie etapy tworzenia trunku. ​​The Balvenie to jedyna szkocka destylarnia, która jest wierna zasadzie pięciu rzadkich rzemiosł.

Projekt The Makers. 16-letnia whisky The Balvenie French Oak 16YO (fot. materiały prasowe)

Praca twórcy niesie za sobą wrażliwość na wyzwania współczesnego świata i odpowiedzialność. Projekt The Makers skupia się na procesie twórczym jako etapie równie ważnym jak finalne dzieło. Całość powstaje z potrzeby serca, podobnie jak z serca marki The Balvenie płynie miłość i celebracja kunsztu rzemiosła, za którym stoją ludzie z pasją. Kampanii The Makers towarzyszy premiera nowej pozycji w portfolio marki: 16-letniej whisky The Balvenie French Oak 16YO. Nowość to wibrujący single malt wykończony w beczkach, w których wcześniej przechowywane było pineau des Charentes. Jest to pierwsza whisky The Balvenie „finiszowana” w beczkach z francuskiego dębu. Wyjątkowa propozycja dla miłośników wysublimowanych smaków.

Materiał powstał we współpracy z marką The Balvenie.

Sprawdź również:

Chcemy wiedzieć co lubisz

Wiesz, że im więcej lajkujesz, tym fajniejsze treści ci serwujemy?

W zawsze głodnym KUKBUK-u mamy niepohamowany apetyt na życie. Codziennie mieszamy w redakcyjnych garnkach. Kroimy teksty, sklejamy apetyczne wątki. Zanurzamy się w kulturze i smakujemy codzienność. Przysiądźcie się do wspólnego stołu i poczujcie, że w kolektywie siła!

Plansza informacyjna PFR

Koszyk