Kukbuk
Kukbuk

Negroni obchodzi w tym roku 100. urodziny

Dodaj do 'Przeczytaj później'

Negroni, stworzone w 1919 roku we Florencji, wciąż zachwyca niepowtarzalnym i zbalansowanym smakiem. Doskonałą okazją, aby odkryć ten klasyk na nowo, ale również poznać inspirowane nim autorskie kompozycje koktajlowe, jest Negroni Week odbywający się w dniach 24-30 czerwca. Świętujmy razem setne urodziny klasyka gatunku.

Hubert Olczak – Jego przygoda z koktajlami zaczęła się 10 lat temu, kiedy rozpoczął pracę w Bacardi-Martini Polska. Kontynuował ją, pracując w Pernod Ricard Polska. W tym czasie współtworzył jeden z najbardziej znanych konkursów barmańskich w Polsce – Absolut Shake It Up – oraz zasiadał w jury polskiej edycji konkursu Havana Club Cocktail Grand Prix 2012. Wizyty w najlepszych barach Europy, które początkowo były tylko częścią wyjazdów służbowych, oraz udział w licznych szkoleniach barmańskich sprawiły, że koktajle stały się jego pasją i zainspirowały go do odwiedzenia wszystkich 50 najlepszych barów świata (nad czym intensywnie pracuje). Energia poznawanych ludzi i miejsc była dla niego impulsem do tego, by w październiku 2018 roku otworzyć w Warszawie BackRoom Bar. Swoje koktajlowe odkrycia dokumentuje na instagramie @hubertolczak

Tekst: Hubert Olczak

Zdjęcia: Filip Bonder

Opublikowano: 24 Czerwca 2019
Ten artykuł przeczytasz w mniej niż 5 minut!

Jeden z najpopularniejszych koktajli świata

Negroni, czyli połączenie ginu, czerwonego wermutu i campari, należy do najpopularniejszych koktajli. Włoski klasyk pomimo dosyć wymagającego smaku znalazł uznanie w oczach bywalców barów i restauracji na całym świecie – jest to drugi najczęściej zamawiany koktajl świata według rankingu tworzonego przez magazyn „Drinks International”, zaraz za Old Fashioned.

Sytuacja wygląda podobnie w koktajlbarach w Polsce – na przykład w BackRoom Negroni regularnie znajduje się w piątce najpopularniejszych klasycznych koktajli. Jego popularność nie dziwi – bardzo prosty w przygotowaniu, a zarazem niezwykle złożony i bogaty w smaku. Połączenie pozornie ciężkich składników tworzy zaskakująco orzeźwiającą kompozycję, idealną na upalne dni. Co nie powinno dziwić – w końcu powstał w skąpanej słońcem Italii, a dokładniej w Caffè Casoni we Florencji w 1919 roku. A jak dokładnie doszło do jego powstania?

Wszystko dzięki hrabiemu Camillo Negroniemu

Inspiracją do stworzenia Negroni były dwa klasyczne włoskie koktajle – Milano-Torino oraz Americano. Początki powstania pierwszego z nich sięgają drugiej połowy XIX wieku. W 1867 roku Giuseppe Campari – twórca słynnego na całym świecie likieru ziołowego campari – otworzył w Mediolanie Campari Caffè,miejsce, gdzie można było nabyć stworzony przez niego zaledwie kilka lat wcześniej, bo w 1860 roku, alkohol. Aby go wypromować, połączył campari w równych proporcjach z niezwykle popularnym wówczas we Włoszech wermutem – tak powstał znany do dziś koktajl Milano-Torino. Legenda głosi, że idealny balans smaków powstał po to, by pogodzić odwiecznie rywalizujące ze sobą miasta: Turyn i Mediolan.

logo negroni

Z kolei Americano, czyli jedna z wariacji na temat Milano-Torino, to połączenie campari z czerwonym wermutem i wodą gazowaną. Nie do końca wiadomo, kiedy powstał ten koktajl. Są teorie, które mówią, że powstał równocześnie z Milano-Torino, jako jeden z serwowanych w Campari Caffè, inne – że wymyślono go dopiero w 1915 roku. Najbardziej prawdopodobna wydaje się teza, że na przełomie XIX i XX wieku amerykańscy turyści, a zwłaszcza ekspaci mieszkający we Włoszech, prosili o dodanie do Milano-Torino wody gazowanej, aby to wymagające połączenie smaków było dla nich łatwiejsze do przyswojenia. Powstały w ten sposób koktajl, udekorowany skórką pomarańczy, stał się tak popularny wśród odwiedzających Italię amerykańskich turystów, że Włosi ochrzcili go nazwą Americano, a jednocześnie sami zaczęli go regularnie pijać w kawiarniach, barach i restauracjach.

Dziś Negroni możemy zamówić niemalże w każdym barze na świecie, a według niektórych danych jego nazwę oraz skład zna ponad 90% dorosłych Włochów.

Klasyczne Negroni

Tak dotarliśmy do 1919 roku, do czasów świetności florenckiej Caffè Casoni. Jednym ze stałych gości tego lokalu był hrabia Camillo Negroni – ekscentryk pochodzący z miejscowej rodziny szlacheckiej, który spędził młodość, podróżując po świecie. Najwięcej czasu spędził w Stanach Zjednoczonych, gdzie, według niektórych źródeł, przez kilka lat pracował jako kowboj i zajmował się wypasaniem bydła, oraz w Londynie, gdzie rozmiłował się w ginie. Po powrocie do rodzinnej Florencji regularnie odwiedzał Caffè Casoni. Pewnego dnia poprosił ulubionego barmana Fosco Scarselliego o wzmocnienie Americano i zastąpienie wody gazowanej ginem. Jak się okazało, nietypowe składniki połączyły się wyśmienicie, a nowo powstały koktajl z dnia na dzień zyskiwał coraz więcej fanów, którzy na cześć jego twórcy nadali mu nazwę Negroni.

Dziś Negroni możemy zamówić niemalże w każdym barze na świecie, a według niektórych danych jego nazwę oraz skład zna ponad 90% dorosłych Włochów. Niezwykle rześki i perfekcyjnie zbalansowany, wszedł do kanonu i do dziś jest jednym z najbardziej znanych i najpopularniejszych koktajli świata. Dla odwiedzających Włochy pozycja obowiązkowa. Jest nie tylko ratunkiem w czasie włoskich upałów, ale także doskonale sprawdza się jako aperitivo przed posiłkiem.

Drink Negroni

Frozen Negroni z pomarańczą

Negroni Week – najlepsza okazja, aby uczcić 100. urodziny Negroni

By docenić smak i popularność Negroni, „Imbibe” – najbardziej prestiżowy magazyn poświęcony miksologii i kulturze koktajlowej – w 2013 roku zainicjował Negroni Week, którego kolejne odsłony odbywają się corocznie w czerwcu. Negroni Week to nie tylko hołd dla klasyka sztuki barmańskiej, to także okazja, aby bary biorące udział w wydarzeniu mogły zaprezentować swoje autorskie wariacje na temat tego koktajlu. Co ważne, część zysków ze sprzedaży w czasie tego tygodnia jest przekazywana na wsparcie wybranej organizacji charytatywnej. Przez sześć lat organizatorom udało się zebrać i przekazać na cele dobroczynne ponad 2 miliony dolarów.

W pierwszej edycji Negroni Week wzięło udział 120 barów, szacuje się, że w tegorocznej będzie to ponad 10 tysięcy lokali na całym świecie. Jednym z warszawskich barów biorących udział w Negroni Week jest BackRoom – koktajlbar, w którym dzięki wystrojowi z epoki można poczuć się jak w 1919 roku i smakować Negroni dokładnie tak jak w czasach, kiedy powstało. Pełną listę lokali uczestniczących w festiwalu można znaleźć na stronie negroniweek.com.

Zapraszam do wspólnego świętowania setnych urodzin Negroni – jubilat jest zacny, a i taka rocznica zdarza się tylko raz!

W zawsze głodnym KUKBUK-u mamy niepohamowany apetyt na życie. Codziennie mieszamy w redakcyjnych garnkach. Kroimy teksty, sklejamy apetyczne wątki. Zanurzamy się w kulturze i smakujemy codzienność. Przysiądźcie się do wspólnego stołu i poczujcie, że w kolektywie siła!