Kukbuk
Kukbuk
Brooke Lark - unsplash, owoce, aplikacje liczące kalorie

Najlepsze aplikacje liczące kalorie

Dodaj do 'Przeczytaj później'

Nie od dziś wiadomo, że redakcja jest pełna ludzi zawsze głodnych. Aby poskromić apetyt na kolejną porcję sernika proponujemy cztery aplikacje liczące kalorie.

Tekst: redakcja

 zdjęcie: Brooke Lark / unsplash.com

Opublikowano: 7 Czerwica 2018
Ten artykuł przeczytasz w mniej niż 6 minut!

Ile razy obiecywaliście sobie, że latem na pewno schudniecie i będziecie efektywniej ćwiczyć. W KUKBUK-u uważamy, że kolejna porcja szarlotki jeszcze nikomu nie zaszkodziła, ale warto mieć świadomość swoich wyborów. Dlatego podpowiadamy cztery aplikacje liczące kalorie a nawet motywujące do wstania od stołu. Aplikacje są darmowe (jedynie jedna z nich ma wersję premium) i po polsku.

Ocenę oparliśmy na następujących kryteriach:

  • Intuicyjność, bo przecież nic tak nie zniechęca do korzystania z aplikacji, jak konieczność uczenia się jej obsługi. Dziś wszystko powinno być smart i user-friendly, a user experience musi być bez zarzutu!
  • Wielkość bazy produktów spożywczych, aktywności fizycznych oraz rodzaj proponowanych dań.
  • Komunikowanie liczby spożytych kalorii. Chcemy wiedzieć, ile już zjedliśmy, a na ile przyjemności możemy sobie jeszcze pozwolić!
  • Estetyka interfejsu, potocznie zwana dizajnem, w końcu ma to być gadżet, który powinien pasować do najnowszego stroju na fitness. Podobno szary dres i biały T-shirt są już passé…
  • Innowacyjność rozwiązań. Szukamy takich, które pozytywnie odróżnią aplikację od pozostałych.

 

Oto aplikacje najbardziej godne polecenia.

MIEJSCE 1. 

Fat Secret (4,5/5)

Zaletą Fat Secret jest estetyczny, intuicyjny i prosty interfejs. Na początek pojawiają się pytania czy mamy na celu utratę wagi, utrzymanie stanu obecnego czy też przybranie kilku kilogramów.  Następnie czeka was wybór płci, typu prowadzonej aktywności (siedzący, mało aktywny, aktywny, bardzo aktywny), aktualnej wagi i wzrostu oraz daty urodzenia. Następnie dodajecie posiłki (śniadanie, lunch, obiad, przekąski/inne). Wadą Fat Secret jest brak ujęcia kolacji. Wytrwali mogą próbować dorzucać ją  do kategorii „inne”.  Zjedzone produkty możecie wyszukać w bazie. Poza kaloriami, sprawdzicie ilość makroelementów już spożytych (węglowodany, tłuszcze, białko) oraz sięgniecie do szczegółowego raportu.  Ten jest bogatszy o ujęcie między innymi błonnika, cukru, tłuszczu, cholesterolu, sodu i potasu. Dokładnie zobaczycie spożyte pokarmy i typ posiłku. Poza tym widzicie stan spożytych kalorii i pozostałą ilość do zjedzenia. Aplikacja zawiera również dział prostych przepisów oraz raport całościowych postępów w żywieniu. Dzięki temu Fat Secret najbardziej sprzyja motywacji.

Warto pamiętać, że aplikacja tylko szacunkowo określa wszystkie wartości. Już na samym początku, określając masę zjedzonej potrawy, możemy dokonać błędu, który pociągnie za sobą kolejne niedociągnięcia.

Izabela Wójcik, dietetyk z dieto-terapia.pl

MIEJSCE 2. 

Fitatu (4,5/5)

Po rejestracji uzupełnicie konto danymi (płci, wieku, wzrostu, masy, i chęci osiągnięcia docelowej masy ciała), poziomu ruchu bez treningów (bardzo niski, niski, średni, wysoki) i  poziom aktywności treningowej. Porównując do Fat Secret w tej aplikacji precyzyjniej zorganizowano podział ilości posiłków. Poza tym interfejs jest prosty i intuicyjny. Przy tworzeniu dziennego jadłospisu możecie samodzielnie wpisać produkty lub zeskanować kod z opakowania. Aplikacja wskazuje na ilość zjedzonego białka, tłuszczów i węglowodanów a także witamin i minerałów w posiłkach. Wskazane również zostają spożyte kalorie i ile pozostało dziennego zapotrzebowania. Jako cele możecie zaznaczyć tempo zmiany masy ciała, aktywność w ciągu dnia i aktywność treningową. W części poświęconej dziennemu treningowi odznaczyć katalog ćwiczeń i dodać własną aktywność. Niestety nie można odjąć od dziennego zapotrzebowania ilości kalorii już spalonych . FITatu jednak nie jest tak przejrzyste jak Fat Secret, gdyż wiele części wymaga ręcznego wpisywania.

Aplikacje dietetyczne mogą być dla nas niezwykle pomocne w prowadzeniu codziennej diety, jednak ich użytkowanie nie zwalnia nas z logicznego myślenia.

IZABELA WÓJCIK, DIETETYK Z DIETO-TERAPIA.PL

MIEJSCE 3.

Kcalmar  – dieta i przepisy (4/5)

Aplikacja wygląda bardzo estetycznie nawiązując do wyglądu kalmara. Po zarejestrowaniu wybieracie informacje takie jak w poprzednich aplikacjach i cel do osiągnięcia (zdrowe odżywianie, utrata wagi, wyrzeźbione ciało, poprawa wydolności fizycznej lub zwiększenie wagi). Następnie wybieracie rodzaj diety, możecie znaleźć dietetyka polecanego przez Kcalmar, zaproponowany zostaje gotowy program dietetyczny według kategorii korpo, zdrowie, mama (dla kobiet planujących ciążę lub propozycje zdrowej diety rodzinnej) i sport. Po wyborze kategorii zdrowie przechodzicie do propozycji diety np.: wegetariańskiej, odchudzającej i bezglutenowej. Po wybraniu np.: diety cukrzycowej możecie zapoznać się ze wskazaniami do stosowania tej diet. Zobaczycie autora diety a to sprzyja jej uwiarygodnieniu. Autorzy aplikacji zapewniają was, że z nimi nie unikacie jedynie produktów zakazanych. Poza ogólnie przygotowaną dietą możecie indywidualnie zasięgnąć porady dietetyka. W tej aplikacji nie sprawdzicie kaloryczności poszczególnych produktów a skorzystacie z konkretnie rozpisanej diety dostosowanej do indywidualnych potrzeb.  Dieta jest przejrzysta i szczegółowa a  interfejs bardzo przyjazny. Dieta na przyszły tydzień pojawia się w każdy piątek ułatwiając planowanie. Ponadto szczegółowo rozpisuje wartości odżywcze.

 

MIEJSCE 4.

Kalkulator kalorii.net (2/5)

W wersji podstawowej otrzymujecie kalkulator kalorii (ponad 5000 produktów) i  kalkulator przemiany materii (podpowie wam ile można zjeść, aby chudnąć bez głodowania) oraz Kalkulator BMI, który oceni, ale także zasugeruje wam idealną wagę. W wersji płatnej będziecie mieli możliwości rejestrowania zjedzonych posiłków, zaplanowania jadłospisu, planowania treningów i obliczania indywidualnych limitów kalorycznych. Aplikacja służy doraźnemu sprawdzeniu ile zjadacie kalorii i czy możecie pozwolić sobie na kolejną porcję szarlotki. Możecie wybrać aktywności spośród kalkulatora spalonych kalorii. Przy pomocy aplikacji obliczycie przemianę materii i sprawdzicie ich limit do spożycia. Dzięki temu dowiecie się ile kalorii zabiera np.: podstawowa przemiana materii oraz otrzymacie wskazówki ile kalorii potrzeba dla utrzymania wagi. Zawarte są też proste dietetyczne przepisy. Niestety ta aplikacja najmniej sprzyja aktywności fizycznej. Nie mamy rozpisanego celu, ani osiąganych etapów na drodze do jego osiągania.

O zdanie na temat aplikacji liczących kalorie zapytaliśmy dietetyczki. Izabela Wójcik, z dieto-terapia.pl:

Mobilne aplikacje dietetyczne dają nam coraz więcej możliwości. Dzięki smartfonom, niemal w każdym miejscu możemy na bieżąco kontrolować wartości odżywcze zjadanych potraw oraz całodzienny bilans przyswajanych składników. Większość aplikacji oferuje szeroki wybór produktów spożywczych, a także umożliwia dodawanie własnych pozycji. Korzystając z tego rodzaju udogodnień musimy jednak pamiętać, że aplikacja tylko szacunkowo określa wszystkie wartości. Już na samym początku, określając masę zjedzonej potrawy, możemy dokonać błędu, który pociągnie za sobą kolejne niedociągnięcia. Podsumowując, aplikacje dietetyczne mogą być dla nas niezwykle pomocne w prowadzeniu codziennej diety, jednak ich użytkowanie nie zwalnia nas z logicznego myślenia.

 

W zawsze głodnym KUKBUK-u mamy niepohamowany apetyt na życie. Codziennie mieszamy w redakcyjnych garnkach. Kroimy teksty, sklejamy apetyczne wątki. Zanurzamy się w kulturze i smakujemy codzienność. Przysiądźcie się do wspólnego stołu i poczujcie, że w kolektywie siła!