Kukbuk
Kukbuk
kukbuk poleca, zdrowe soki, domowe soki

Soki, które pomagają walczyć z przeziębieniem

Dodaj do 'Przeczytaj później'

Anna Sienkiewicz, założycielka firmy Eko Sok Bar, zdradziła nam swoje ulubione przepisy na zdrowe soki. Rozgrzeją, wzmocnią odporność, dodadzą energii.

Tekst: Magda Malicka

Opublikowano: 8 Marca 2019
Ten artykuł przeczytasz w mniej niż 4 minuty!

Historia pani Anny świetnie ilustruje powiedzenie: kiedy życie daje ci cytryny, zrób z nich lemoniadę. Tyle że spod jej rąk wychodzi nie cytrynowy napój, a cała gama odżywczych soków.

kukbuk poleca, zdrowe soki, domowe soki

Kilka lat temu jej córki zmagały się z alergiami. Żeby pomóc dzieciom w tej nierównej walce, komponowała odżywcze koktajle z ekologicznych owoców i warzyw. Z czasem wzbogaciła je o prozdrowotne dodatki: chlorellę, spirulinę, trawę jęczmienną czy kurkumę. Soki okazały się dobrym uzupełnieniem terapii, ich smak zachwycił całą rodzinę, a pani Anna zrozumiała, co chce robić w życiu – pomagać innym dbać o zdrowie. Tak powstała marka Eko Sok Bar, nagrodzona certyfikatem w ramach drugiej edycji KUKBUK Poleca. Z początku Anna Sienkiewicz sprzedawała swoje soki z ekologicznych produktów na targach ze zdrową żywnością. Dziś jest właścicielką lokalu przy warszawskim placu Zbawiciela.

kukbuk poleca, zdrowe soki, domowe soki

Przekonana, że odpowiednio skomponowane soki mogą podnieść odporność, zachęca, by włączyć je do jadłospisu. – W ten sposób możemy dostarczyć organizmowi porządną dawkę witamin, minerałów, mikro- i makroelementów – mówi pani Anna. – W okresie jesiennym warto sięgnąć po soki na bazie składników bogatych w witaminę C z dodatkiem imbiru, kurkumy, pieprzu i olejku oregano, działających rozgrzewająco i antyseptycznie.

Specjalnie dla naszych czytelników przygotowała przepisy na soki podnoszące odporność i wspomagające w walce z przeziębieniem. A żeby było zgodnie z – bliską zarówno KUKBUK-owi, jak i firmie Eko Sok Bar – filozofią zero waste, zdradziła nam sposoby na wykorzystanie resztek, które zostają po wyciśnięciu soków.

Jesienią warto sięgnąć po soki na bazie składników bogatych w witaminę C z dodatkiem imbiru, kurkumy, pieprzu i olejku oregano, działających rozgrzewająco i antyseptycznie.

Anna Sienkiewicz

SOK - Ostra marchewa

  • dynia 200 g
  • marchew 2 sztuki
  • świeży ananas 1 plaster
  • pomarańcza 2 sztuki
  • limonka 1/2 sztuki
  • kurkuma świeża 2 cm
  • świeży imbir 1,5 cm
  • pieprz cayenne szczypta

SOK - Remedium

  • pomarańcza 2 sztuki
  • fenkuł 1 plaster
  • cytryna 1/2 sztuki
  • kurkuma 2 cm

SOK - Rakieta

  • pomarańcza 2 sztuki
  • grejpfrut 2 sztuki
  • cytryna 1/2 sztuki
  • imbir 1,5 cm

SOK - Mauritius

  • marakuja 1 sztuka
  • pomarańcza 2 sztuki
  • jabłko 2 sztuki
  • cytryna 1/4 sztuki

Potrzebującym szybkiego zastrzyku witamin i energii pani Anna poleca soki w formie „shotów”. – Pobudzą organizm, dostarczając mu potężnej porcji uzdrawiających naturalnych substancji – zapewnia. – Dla tych, którzy walczą z przeziębieniem, świetnym lekarstwem będzie „shot przeciwzapalny” zalany gorącą wodą.

przepisy na wzmacniające soki

SOK - Szot przeciwzapalny

  • kurkuma 4 cm
  • cytryna 1/2 sztuki
  • marchew 1/2 sztuki
  • pieprz szczypta
  • pieprz cayenne szczypta

SOK - Szot wzmacniający

  • imbir 2,5 cm
  • cytryna 1/2 cm
  • burak 1/4 sztuki
  • chili w proszku szczypta
  • olejek z oregano 1 kropla

Zero waste - wykorzystanie resztek po wyciskaniu soków

Aby nic się nie zmarnowało, Anna Sienkiewicz radzi resztki po wyciśnięciu soków wykorzystać do przygotowania prostych przekąsek.

Krakersy 

Świetny zamiennik czipsów. Starannie mieszamy miąższ po wyciśnięciu soków, doprawiamy ulubionymi przyprawami, możemy dodać ziarna na przykład słonecznika, dyni czy sezamu, a także wiórki kokosowe do smaku, według upodobań. Masę rozkładamy cienką warstwą na blasze do pieczenia (przyda się tu suszarka do żywności), kroimy na równe prostokąty wielkości herbatników, a następnie suszymy w temperaturze około 60 stopni przez 3-4 godziny, aż krakersy będą chrupkie.

Dipy i pasty do smarowania kanapek

Miksujemy wyciśnięty miąższ warzywny w blenderze, dodajemy przyprawy, ząbek czosnku, kilka kropel soku z cytryny. Możemy też dodać awokado, pomidora albo jogurt – w zależności od upodobań. Dip będzie świetnym uzupełnieniem krakersów.

Przyprawy

Możemy ususzyć miąższ warzywny lub ziołowy, a następnie zmiksować go na proszek. W ten sposób uzyskamy aromatyczne przyprawy, które możemy dodawać do sosów, zup i innych potraw, aby wzbogacić ich smak i nadać im wartość odżywczą.

W zawsze głodnym KUKBUK-u mamy niepohamowany apetyt na życie. Codziennie mieszamy w redakcyjnych garnkach. Kroimy teksty, sklejamy apetyczne wątki. Zanurzamy się w kulturze i smakujemy codzienność. Przysiądźcie się do wspólnego stołu i poczujcie, że w kolektywie siła!