Kukbuk
Kukbuk

Musisz mieć ukończone 18 lat, aby korzystać z tej treści.

Czy jesteś pełnoletni?

Historyczny plakat marki Johnny Walker (fot. materiały prasowe)

Kim był Johnnie Walker?

To prawda, że najlepsze historie znajdujemy w prawdziwym życiu. Podobnie jest z najbardziej znanymi markami świata – takimi jak obchodzący właśnie dwusetne urodziny Johnnie Walker.

Tekst: Maja Wójcik

Zdjęcia: materiały prasowe

Ten artykuł przeczytasz w mniej niż 3 minuty!

Nie bez powodu historie największych marek tak bardzo nas fascynują. To opowieści o wielkiej determinacji, wyrzeczeniach i nieprawdopodobnym wręcz wizjonerstwie. Jedna z najciekawszych takich historii dotyczy najbardziej rozpoznawalnej whisky świata, która właśnie obchodzi dwusetne urodziny. To historia zapału, odwagi i pionierstwa. Jak powstał Johnnie Walker?

Sklep Johnnego Walkera (fot. materiały prasowe)

Od skromnego lokalnego sklepikarza do globalnej ikony

Nie ma opowieści bardziej fascynującej niż ta, której bohater osiąga coś z niczego, a Johnnie Walker taką właśnie historią może się pochwalić. Wszystko zaczęło się w 1820 roku w małym szkockim sklepiku kolonialnym w Kilmarnock w hrabstwie Ayrshire. To tam pewien młody człowiek, John Walker, przygotowywał mieszanki whisky, choć wtedy jeszcze nie przypuszczał, że jego blendy stworzą markę jednego z najbardziej znanych alkoholi świata.

Historia marki Johnny Walker

Piętnastoletni John Walker wykorzystał pieniądze ze sprzedaży rodzinnej farmy na założenie sklepu spożywczego. Początkowo mieszał różne gatunki herbat, a zdobyte w ten sposób umiejętności i wrażliwość na aromaty wykorzystał później przy tworzeniu blendów, czyli mieszanek wielu gatunków szkockiej whisky – ich podstawą były także te mniej znane odmiany, z najdalszych zakątków Szkocji. Współcześni master blenderzy zresztą kultywują tę tradycję i wybierają single malt z takich regionów jak Lowlands, Speyside, Islay i Highlands.

Co ciekawe, sam John był abstynentem, a jego zapału do tworzenia whisky nie ostudziła nawet powódź, która prawie całkowicie zniszczyła sklep. Po jego odbudowaniu pasją do tworzenia blendów zaraził swoich dwóch synów, którzy nie tylko kontynuowali jego pracę, ale też znaleźli nowe rynki zbytu oraz wprowadzili innowacyjne rozwiązania w zakresie marketingu i logistyki. Wymyślili kwadratowe butelki, które ułatwiały transport i oszczędzały miejsce, a także skośną etykietę, mieszczącą więcej tekstu. Te dwa elementy przetrwały do dziś i stanowią istotną część identyfikacji wizualnej marki.

Reklama
Historyczny plakat marki Johnny Walker (fot. materiały prasowe, il. Tom Browne)

Marka, która stała się ikoną

Słynne logo pojawiło się na początku XX wieku. Długo szukano i wielokrotnie rozpisywano konkursy dla rysowników, by znaleźć to jedyne. Strzałem w dziesiątkę okazała się dopiero propozycja Toma Browne’a, który narysował prężnie maszerującego dżentelmena na barowej serwetce. Szybko stał się on symbolem stylu i sukcesu. Przez kolejnych rysowników (i rysowniczki!) był ukazywany w scenach z życia dżentelmenów – grał w krykieta, otaczał się eleganckimi kobietami, był patriotą, podróżnikiem, a nawet prowadził sportowy tryb życia. Z czasem nabrał kolorów, wyjaśniał konsumentom tajniki produkcji whisky, w końcu na chwilę… usiadł.

Historyczny plakat marki Johnny Walker (fot. materiały prasowe)
Historyczny plakat marki Johnny Walker (fot. materiały prasowe)

Dziarski dżentelmen na zawsze już stał się symbolem pionierstwa, nowoczesnych rozwiązań i odwagi w eksplorowaniu tego, co nieznane. Johnnie Walker to dziś najpopularniejsza marka szkockiej whisky na świecie (IWSR 2019). Dostępna w ponad 180 krajach, sprzedawana w prawie każdym barze i rozpoznawana nawet przez tych, którzy nie są amatorami tego trunku. Aby uczcić 200-lecie istnienia, marka Johnnie Walker wypuściła jubileuszową serię.

We współpracy z domem mody Alpha Industries stworzyła nowe, śmiałe projekty butelek i opakowań najbardziej kultowych whisky Johnnie Walker – Black Label, Red Label i Gold Label Reserve. Zamknięta w butelkach ponadczasowa whisky pozostaje niezmiennie doskonała, a oryginalne projekty są dostępne tylko do wyczerpania zapasów. To może być atrakcyjny prezent dla kogoś, kto ceni dobrą whisky lub nietuzinkowy dizajn. To także doskonały pomysł na podarunek dla kogoś, kto w swoich marzeniach jest równie odważny i wizjonerski jak John Walker 200 lat temu.

Chcemy wiedzieć co lubisz

Wiesz, że im więcej lajkujesz, tym fajniejsze treści ci serwujemy?

W zawsze głodnym KUKBUK-u mamy niepohamowany apetyt na życie. Codziennie mieszamy w redakcyjnych garnkach. Kroimy teksty, sklejamy apetyczne wątki. Zanurzamy się w kulturze i smakujemy codzienność. Przysiądźcie się do wspólnego stołu i poczujcie, że w kolektywie siła!

Koszyk