Kukbuk
Kukbuk
Uczestniczki wydarzenia

Edukujmy i uwrażliwiajmy!

Dodaj do 'Przeczytaj później'

Czy szefowie kuchni i właściciele lokali gastronomicznych mają wpływ na świadomość żywieniową Polaków? Jak branża gastronomiczna może pomóc w walce z zaburzeniami odżywiania? Czy damy radę wspólnie opracować kodeks dobrych postaw wobec osób cierpiących na anoreksję czy bulimię?

Tekst: Daria Pawlewska

Zdjęcia: materiały prasowe

Opublikowano: 13 Listopada 2019
Ten artykuł przeczytasz w mniej niż 3 minuty!

Na wiele ważnych pytań staraliśmy się odpowiedzieć podczas zaangażowanej społecznie kolacji w gościnnych progach Bistro de Paris w Warszawie. Gospodarzem spotkania był restaurator i szef kuchni Michel Moran, dla którego temat dyskusji miał wydźwięk osobisty. Choroba dotknęła jedno z jego dzieci i czuje on potrzebę poszukiwania rozwiązań w tym zakresie. Michel Moran słusznie zauważył, że jedzenie może mieć moc terapeutyczną, a anoreksja to choroba duszy.

Śledź na szarym talerzu

W kameralnym gronie właścicieli restauracji, menedżerów, szefów kuchni i przedstawicieli mediów rozmawialiśmy o społecznej odpowiedzialności branży za zdrowie innych ludzi i o naszym wpływie na nawyki jedzeniowe gości. – Chcemy skłonić rynek do dalszej dyskusji i wzbudzić poczucie odpowiedzialności. Agata Ziemnicka, dietetyczka i współzałożycielka Fundacji „Kobiety bez diety”, kilkakrotnie podkreślała ważną rolę restauratorów w tworzeniu bezpiecznego środowiska dla osób chorych oraz konieczność merytorycznego przygotowania personelu restauracji. Malka Kafka, propagatorka kuchni roślinnej i twórczyni pierwszych wegańskich lokali w Polsce, zwróciła uwagę na obecność dyskretnej obsługi, która daje poczucie akceptacji i bezpieczeństwa. Burzliwa dyskusja w trakcie spotkania pozwoliła spojrzeć na ten trudny problem z różnych perspektyw. Zaangażowanie uczestniczek i uczestników wydarzenia oraz chęć znalezienia konstruktywnych rozwiązań dały nadzieję na pokonanie społeczno-ekonomicznych trudności. 

Rozmawialiśmy o społecznej odpowiedzialności branży za zdrowie innych ludzi

Przede wszystkim jednak pokazały jedność w deklaracjach – możemy różnić się na poziomie detali proponowanych rozwiązań, ale wszystkich siedzących przy stole połączyło dobro osób cierpiących z powodu zaburzeń odżywiania. Nie mamy wątpliwości – należy akceptować każdego gościa. I tak jak nie powinno dochodzić do dyskryminacji na tle płci, koloru skóry, religii czy orientacji seksualnej, tak samo czynnikiem wykluczającym nie powinno być jedzenie.

Michel Moran podczas spotkania

Nadrzędnym celem restauratorów i ich zespołów powinno być zatem budowanie dobrej atmosfery, komfortu, akceptacji przy posiłku i w czasie wizyty w restauracji. Biznes gastronomiczny powinien także inicjować działania promujące zdrowe nawyki jedzeniowe i kształtować świadomość kulinarną. – To spotkanie było zdecydowanie najtrudniejszym z dotychczasowych w ramach MADE Travel by Liebherr, jednak wszyscy zgodnie stwierdziliśmy, że było niezwykle potrzebne. W pojedynkę nie mamy wystarczającego zasięgu, ale jeśli zjednoczymy siły, możemy wspólnie uwrażliwiać rynek i sprawiać, że wizyta w restauracji będzie przyjemnością dostępną dla każdego, bez wyjątku. 

Biznes gastronomiczny powinien inicjować działania promujące zdrowe nawyki jedzeniowe

Osoby uczestniczące w spotkaniu siedzą dookoła stołu

W wydarzeniu udział wzięli: Aleksandra Batko (dyrektorka sprzedaży B2B), Radosław Fischbach (dyrektor gastronomii Nosalowy Dwór), Ewa Góralska (dyrektorka zarządzająca Mullenlowe Mediahub Warszawa), Katarzyna Harmony (blogerka parentingowo-lifestylowa), Malka Kafka (restauratorka), Daria Pawlewska (redaktorka naczelna magazynu KUKBUK), Agnieszka Radzikowska (dyrektorka generalna ART Hotel), Katia Roman-Trzaska (prezeska Fundacji Samodzielność od Kuchni), Jarosław Walczyk (prezes Klubu Szefów Kuchni)

Projekt MADE Travel by Liebherr jest realizowany we współpracy z marką Liebherr, producentem wysokiej jakości sprzętu chłodniczego. To cykl inspirujących spotkań z najlepszymi restauratorami praktykami w Polsce oraz przedstawicielami mediów. To platforma dialogu, wymiany wiedzy i inspiracji. 

W zawsze głodnym KUKBUK-u mamy niepohamowany apetyt na życie. Codziennie mieszamy w redakcyjnych garnkach. Kroimy teksty, sklejamy apetyczne wątki. Zanurzamy się w kulturze i smakujemy codzienność. Przysiądźcie się do wspólnego stołu i poczujcie, że w kolektywie siła!

Koszyk

suma:
NaN zł
Przejdź do koszyka