Na wiele ważnych pytań staraliśmy się odpowiedzieć podczas zaangażowanej społecznie kolacji w gościnnych progach Bistro de Paris w Warszawie. Gospodarzem spotkania był restaurator i szef kuchni Michel Moran, dla którego temat dyskusji miał wydźwięk osobisty. Choroba dotknęła jedno z jego dzieci i czuje on potrzebę poszukiwania rozwiązań w tym zakresie. Michel Moran słusznie zauważył, że jedzenie może mieć moc terapeutyczną, a anoreksja to choroba duszy.
Edukujmy i uwrażliwiajmy!
Czy szefowie kuchni i właściciele lokali gastronomicznych mają wpływ na świadomość żywieniową Polaków? Jak branża gastronomiczna może pomóc w walce z zaburzeniami odżywiania? Czy damy radę wspólnie opracować kodeks dobrych postaw wobec osób cierpiących na anoreksję czy bulimię?
Tekst: Daria Pawlewska
Zdjęcia: materiały prasowe
W kameralnym gronie właścicieli restauracji, menedżerów, szefów kuchni i przedstawicieli mediów rozmawialiśmy o społecznej odpowiedzialności branży za zdrowie innych ludzi i o naszym wpływie na nawyki jedzeniowe gości. – Chcemy skłonić rynek do dalszej dyskusji i wzbudzić poczucie odpowiedzialności. Agata Ziemnicka, dietetyczka i współzałożycielka Fundacji „Kobiety bez diety”, kilkakrotnie podkreślała ważną rolę restauratorów w tworzeniu bezpiecznego środowiska dla osób chorych oraz konieczność merytorycznego przygotowania personelu restauracji. Malka Kafka, propagatorka kuchni roślinnej i twórczyni pierwszych wegańskich lokali w Polsce, zwróciła uwagę na obecność dyskretnej obsługi, która daje poczucie akceptacji i bezpieczeństwa. Burzliwa dyskusja w trakcie spotkania pozwoliła spojrzeć na ten trudny problem z różnych perspektyw. Zaangażowanie uczestniczek i uczestników wydarzenia oraz chęć znalezienia konstruktywnych rozwiązań dały nadzieję na pokonanie społeczno-ekonomicznych trudności.
Rozmawialiśmy o społecznej odpowiedzialności branży za zdrowie innych ludzi
Przede wszystkim jednak pokazały jedność w deklaracjach – możemy różnić się na poziomie detali proponowanych rozwiązań, ale wszystkich siedzących przy stole połączyło dobro osób cierpiących z powodu zaburzeń odżywiania. Nie mamy wątpliwości – należy akceptować każdego gościa. I tak jak nie powinno dochodzić do dyskryminacji na tle płci, koloru skóry, religii czy orientacji seksualnej, tak samo czynnikiem wykluczającym nie powinno być jedzenie.
Nadrzędnym celem restauratorów i ich zespołów powinno być zatem budowanie dobrej atmosfery, komfortu, akceptacji przy posiłku i w czasie wizyty w restauracji. Biznes gastronomiczny powinien także inicjować działania promujące zdrowe nawyki jedzeniowe i kształtować świadomość kulinarną. – To spotkanie było zdecydowanie najtrudniejszym z dotychczasowych w ramach MADE Travel by Liebherr, jednak wszyscy zgodnie stwierdziliśmy, że było niezwykle potrzebne. W pojedynkę nie mamy wystarczającego zasięgu, ale jeśli zjednoczymy siły, możemy wspólnie uwrażliwiać rynek i sprawiać, że wizyta w restauracji będzie przyjemnością dostępną dla każdego, bez wyjątku.
Biznes gastronomiczny powinien inicjować działania promujące zdrowe nawyki jedzeniowe
W wydarzeniu udział wzięli: Aleksandra Batko (dyrektorka sprzedaży B2B), Radosław Fischbach (dyrektor gastronomii Nosalowy Dwór), Ewa Góralska (dyrektorka zarządzająca Mullenlowe Mediahub Warszawa), Katarzyna Harmony (blogerka parentingowo-lifestylowa), Malka Kafka (restauratorka), Daria Pawlewska (redaktorka naczelna magazynu KUKBUK), Agnieszka Radzikowska (dyrektorka generalna ART Hotel), Katia Roman-Trzaska (prezeska Fundacji Samodzielność od Kuchni), Jarosław Walczyk (prezes Klubu Szefów Kuchni).
Projekt MADE Travel by Liebherr jest realizowany we współpracy z marką Liebherr, producentem wysokiej jakości sprzętu chłodniczego. To cykl inspirujących spotkań z najlepszymi restauratorami praktykami w Polsce oraz przedstawicielami mediów. To platforma dialogu, wymiany wiedzy i inspiracji.
Chcemy wiedzieć co lubisz
Wiesz, że im więcej lajkujesz, tym fajniejsze treści ci serwujemy?