Kukbuk
Kukbuk
Daria Ładocha opowiada o najważniejszych zasadach diety osób aktywnych fizycznie.

BioBazar: zakupy na dobrą formę

Dodaj do 'Przeczytaj później'

Daria Ładocha zdradza, co każdy sportowiec amator powinien wiedzieć o żywieniu i dokąd udać się po najlepszej jakości składniki.

Opublikowano: 24 Lipca 2019
Ten artykuł przeczytasz w mniej niż 3 minuty!

Sport to zdrowie! Na drodze do dobrej formy i samopoczucia liczy się jednak nie tylko wysiłek fizyczny – równie ważne jest świadome żywienie. Najlepszej jakości produkty dają nam energię oraz sprawiają, że zdrowa dieta jest smaczna i kolorowa. W poszukiwaniu pomysłów na posiłki dla sportowców udaliśmy się z Darią Ładochą – trenerką kulinarną i ekspertką z dziedziny żywienia – na BioBazar, gdzie można znaleźć świeże produkty od sprawdzonych dostawców.

Daria wybrała się na BioBazar w towarzystwie Gosi Gałkowskiej, trenerki personalnej i mistrzyni Polski fit model z 2017 roku. Wspólnie przeszukiwały stoiska, odkrywając nowe smaki. Wybrały pachnące sałaty, chrupiące warzywa, soczyste owoce i inne smakowite składniki, by następnie przyrządzić z nich posiłek dla sportowca – sałatkę z krewetkami i salsą ogórkową. To prawdziwa bomba witaminowo-białkowa! A w dodatku można ją zrobić w mgnieniu oka, więc idealnie nadaje się na szybki obiad po treningu

Co jeszcze zjeść po intensywnym treningu? Zapytaliśmy Darię o wskazówki żywieniowe dla osób aktywnych fizycznie.

Jak przyrządzić pełnowartościowy posiłek

Lepiej jeść po treningu czy przed?


To kwestia indywidualna. Jeśli przed wysiłkiem fizycznym potrzebujemy porcji energii, śmiało zjedzmy coś małego, na przykład banana. Wiele osób woli jednak ćwiczyć na czczo lub kilka godzin po posiłku – i to też jest w porządku. Za to warto zjeść coś po treningu – w ten sposób jeszcze bardziej „rozkręcamy” metabolizm, już przyśpieszony przez ćwiczenia.

Jaka jest idealna przekąska po treningu?

Nie jestem zwolenniczką podjadania. Po treningu najlepiej zjeść po prostu normalny posiłek.

Jeśli jednak musimy coś przegryźć tuż po ćwiczeniu, niech to nie będą batoniki „dla sportowców”! Świetnie sprawdzi się świeży koktajl z owoców i warzyw – często można zamówić go w klubach fitness – sprawdzą się też owoce, sałatka czy domowe ciastka bez cukru na bazie suszonych owoców i ziaren.

Daria Ładocha przygotowuje pełnowartościowy posiłek dla aktywnych fizycznie

Czy są produkty szczególnie ważne w diecie sportowca?


Nie ma konkretnych produktów, które poleciłabym każdemu – wszystko zależy od tego, jak intensywnie uprawiamy sport i jakie efekty chcemy osiągnąć. Jeśli pragniemy schudnąć lub budować masę mięśniową, najlepiej postawić na produkty z dużą zawartością białka – jak strączki – oraz zdrowe tłuszcze, na przykład z orzechów. I oczywiście warzywa, które powinny stanowić około 75% naszej diety.

Jakich produktów powinien unikać każdy sportowiec?


Wszystkich tych, które są wysoko przetworzone i przesłodzone. Cukier „wypłukuje” z organizmu witaminy, mikro- i makroelementy, w szczególności wapń – a to nie sprzyja aktywnemu trybowi życia.

Czy są produkty, których nie powinno się ze sobą łączyć?


Aby czuć się lżej lub schudnąć, lepiej nie łączyć w jednym posiłku węglowodanów i białka. Tak skomponowane danie łatwiej i szybciej się trawi.

Czy powinno się pić w trakcie treningu?


Oczywiście! Choć są osoby, które odczuwają dyskomfort, kiedy piją w czasie ćwiczeń. W tym, jak również w każdym innym przypadku należy przede wszystkim słuchać swojego organizmu. Ciało zazwyczaj najlepiej wie, co nam służy, a co nie. Warto tylko pamiętać, żeby nie pić lodowatej wody – powinna mieć temperaturę pokojową.

W zawsze głodnym KUKBUK-u mamy niepohamowany apetyt na życie. Codziennie mieszamy w redakcyjnych garnkach. Kroimy teksty, sklejamy apetyczne wątki. Zanurzamy się w kulturze i smakujemy codzienność. Przysiądźcie się do wspólnego stołu i poczujcie, że w kolektywie siła!

Koszyk

suma:
NaN zł
Przejdź do koszyka