Kukbuk
Kukbuk
alternatywne rodzaje cukru, co zamiast cukru, czym zastąpić cukier, zdrowe zamienniki, cukier, miód

Alternatywne formy cukru

Dodaj do 'Przeczytaj później'

Czym można zastąpić w kuchni biały cukier? Czy rzeczywiście alternatywne rozwiązania są zdrowsze?

Tekst: Laura Osęka

Zdjęcie: Calum Lewis / Unsplash.com

Opublikowano: 14 Sierpnia 2017
Ten artykuł przeczytasz w mniej niż 3 minuty!

W naszych kuchniach od dziesiątek lat powszechnie obecny jest biały cukier buraczany. W reklamach z lat 30. ubiegłego stulecia powtarzano, że cukier dzieci krzepi. Nic dziwnego, że produkt promowany jako zdrowe źródło energii na stałe zagościł w naszych spiżarniach.

Jak powstaje znana każdemu śnieżnobiała słodycz?

Cukier pochodzący z rozdrobnionych buraków cukrowych jest rafinowany i wybielany poprzez dodanie kwasu siarkowego, kwasu węglowego i wapna gaszonego. Po zakończeniu reakcji płucze się go i oczyszcza ze szkodliwych substancji, jednak w gotowym produkcie mogą pozostać śladowe ilości siarczanów. Na skutek rafinacji powstaje produkt czysty biologicznie, bezwonny, niemalże przeźroczysty – pozbawiony witamin i minerałów.

Chociaż cukier rafinowany jest nadal najbardziej popularnym środkiem słodzącym, istnieje wiele mniej przetworzonych alternatywnych produktów. Najpopularniejszym z nich wydaje się być cukier trzcinowy, powszechnie dostępny w Polsce w dwóch odmianach – Demerara i Dark Muscovado.

Demerara

Demerara to cukier częściowo rafinowany (chociaż czasami da się kupić też cukier surowy), pochodzący pierwotnie z Gujany, kiedyś nazywającej się właśnie Demerara.  Obecnie produkowany również w Meksyku czy na Hawajach. Powstaje w wyniku krystalizacji soku trzcinowego i chociaż jest mniej przetworzony, zawiera dokładnie tyle samo kalorii, co zwykły biały cukier. Trzcinę cukrową opryskuje się tak samo jak buraki, warto wybierać produkt pochodzący z upraw ekologicznych. W cukrze Demerara znajdziemy niewielkie ilości chromu, kobaltu, magnezu, manganu i cynku. Ze względu na lekko karmelowy smak często wykorzystywany jest do słodzenia kawy i wypieków.

Dark Muscovado

Dark Muscovado, cukier pochodzący z Filipin, jest produktem nierafinowanym, który zawiera śladowe ilości soli mineralnych (wapń, fosfor, żelazo, potas, magnez i sód) i witamin (A, C, B1, B2, B3, B5 i B6). Cukier ten otrzymuje się poprzez odparowanie melasy. Tradycyjnie wykorzystuje się go do wytwarzania rumu, któremu zapewnia karmelową barwę i charakterystyczny  aromat. W kuchni może być przydatny ze względu na wytrzymałość na wysokie temperatury oraz intensywny smak wzbogacający słodkie wypieki.

alternatywny cukier, alternatywy dla cukier, zdrowe zamienniki, zdrowy cukier, jak wybrać cukier, co zamiast cukru,

źródło: Unsplash.com

Cukier kokosowy

Zdobywa popularność od kilku lat, zwany także palmowym uzyskiwany z pąków palmy kokosowej. Ma nieco niższy indeks glikemiczny od cukru białego. To produkt zazwyczaj nierafinowany i bogaty w potas. Wykorzystywany jest najczęściej w kuchni tajskiej czy indyjskiej np. delikatnie podkreśli smak curry.

Cukier daktylowy

W kuchni warto go wykorzystać. Powstaje w wyniku wysuszenia (niemalże na wiór), a następnie drobnego zmielenia, daktyli. Ten cukier można przechowywać tak długo jak suszone owoce. Ze względu na lekko kwaśny smak często stosowany jest w daniach wytrawnych.

Naturalny miód

Ma właściwości słodzące, ale również – w zależności od rodzaju – prozdrowotne. Można go również stosować w celach kosmetycznych. Nie ma jednoznacznej daty przydatności do spożycia. Warto jednak pamiętać, że miód nie jest odporny na działanie wysokich temperatur, nie nadaje się wobec tego do wypieków i gotowania (chyba, że nie zależy nam na właściwościach zdrowotnych, a tylko na słodkim smaku). Herbatę czy kawę przed posłodzeniem miodem należy lekko przestudzić.

Zupełnie innymi zamiennikami cukru są alkohole cukrowe, czyli erytrol, ksylitol, isomalt czy sorbitol.

Firmy i koncerny spożywcze dodają te składniki do żywności jako słodziki czy też substancje przeciwzbrylające. Cukrole mają niebywałą zaletę w postaci niskiego indeksu glikemicznego i w przypadku ksylitolu i isomaltu właświwości antybakteryjnych. Jednakże stosowane w nadmiarze mogą mocno podrażniać przewód pokarmowy. Z tego powodu poleca się ich stosowanie jako słodzika do napojów, a nie do żywności na co dzień.

Erytrol ma niski indeks glikemiczny i właściwie nie ma wartości energetycznej, dlatego poleca się go cukrzykom. Ksylitol ma o połowę kalorii mniej niż cukier i niski indeks glikemiczny. Natomiast isomalt i sorbitol nie są powszechnie dostępne w sklepach w formie czystej.

W zawsze głodnym KUKBUK-u mamy niepohamowany apetyt na życie. Codziennie mieszamy w redakcyjnych garnkach. Kroimy teksty, sklejamy apetyczne wątki. Zanurzamy się w kulturze i smakujemy codzienność. Przysiądźcie się do wspólnego stołu i poczujcie, że w kolektywie siła!