Kukbuk
Kukbuk
Zdrowy obiad z resztek fasoli, soczewicy i kaszy (fot. Rafał Meszka)

7 kulinarnych zasad na trudne czasy

Do gotowania wykorzystujemy kasze, nasiona i strączki, a przede wszystkim niczego nie wyrzucamy. Co i jak gotować w czasie ograniczonego dostępu do składników?

Portret Marii Przybyszewskiej z psem

Tekst: Marysia Przybyszewska

Zdjęcia: Rafał Meszka

Opublikowano: 19 Marca 2020
Ten artykuł przeczytasz w mniej niż 7 minut!

Jeżeli w waszych szafkach zalegają napoczęte paczki kasz, strączków i nasion, to dobry moment, by się nimi zająć. Wyciągnijcie niewykorzystane ostatnie 100 gramów gryki czy resztkę pestek, których szkoda wam było wyrzucać, ale nie za bardzo wiedzieliście, co z nimi zrobić – to idealny czas na ich wykorzystanie.

Kasze i strączki mają to do siebie, że można je łączyć w dowolny sposób, bez konieczności dokładnego trzymania się receptur. Gdy tylko zaczęła się pandemia, przypomniałam sobie o pochodzącym z Egiptu wspaniałym daniu – koshari. To połączenie ryżu, soczewicy lub ciecierzycy oraz makaronu. Ponieważ nie miałam akurat w domu ryżu, zastąpiłam go kaszą gryczaną, a sos zrobiłam z pomidorów. Następnego dnia dodałam do niego cebulę i czerwoną paprykę, dzięki czemu równie dobrze zamiast do kaszy czy ryżu sos mogłabym wykorzystać jako bazę pod szakszukę. W ten sposób nic się nie zmarnuje. O czym jeszcze warto pamiętać?

7 kulinarnych zasad na czas kryzysu

1. Miksuj kasze, strączki i pestki.

2. Ugotuj bulion.

3. Gotuj dania na zapas.

4. Nie marnuj chleba! Nadwyżkę zamroź albo zrób z niej grzanki do zupy i sałatek. Możesz też wykorzystać chleb do zrobienia deseru, na przykład tostów francuskich.

5. Upraż pestki dyni, słonecznik, sezam i dodawaj je do sałatek oraz innych dań.

6. Kup bulwy i korzenie – przeżyją bez problemu na balkonie, a będzie z nich można zrobić rosół, który posłuży jako baza do zup i sosów.

7. Jedz kiszonki.

koshari

egipska potrawa pochodząca z XIX wieku, stworzona jako sycące, wegetariańskie danie sprzedawane na ulicznych

Przepis na koshari

Koshari - PRZEPIS

Czas przygotowania: 45 minut

Składniki:

  • ryż 1 szklanka
  • brązowa soczewica ½ szklanki
  • makaron kolanka 1 szklanka
  • cebula 1 sztuka
  • mąka pszenna 2 łyżki
  • oliwa 5 łyżek
  • pomidory krojone 2 puszki
  • sól szczypta

Mieszanka przypraw baharat:

  • kmin rzymski 2 łyżki
  • pieprz 1 łyżka
  • kolendra w proszku 1 łyżka
  • papryka słodka 1 łyżka
  • cynamon 1 łyżeczka
  • goździki mielone 1 łyżeczka
  • gałka muszkatołowa ½ sztuki

krok 1

Ryż namaczamy w zimnej wodzie przez 15 minut. Soczewicę gotujemy we wrzątku około kwadransa.

krok 2

Po namoczeniu ryż gotujemy, a następnie dodajemy do niego częściowo ugotowaną soczewicę. Makaron gotujemy zgodnie z instrukcją na opakowaniu.

krok 3

Cebulę kroimy w piórka. Połowę oprószamy mąką pszenną, a następnie smażymy na 2 łyżkach oliwy. Gdy cebula zrobi się złotobrązowa i chrupiąca, odstawiamy ją na bok.

krok 4

Przygotowujemy sos. Pozostałą cebulę siekamy. Rozgrzewamy 2 łyżki oliwy na patelni, podsmażamy cebulę. Dodajemy mieszankę przypraw baharat i pomidory. Dusimy na wolnym ogniu przez 15 minut.

krok 5

Ryż z soczewicą oraz makaron wymieszany ze szczyptą soli i z łyżką oliwy podajemy z sosem pomidorowym i chrupiącą cebulą.

TIP:

Choć w przepisie wykorzystuję kolanka, równie dobrze sprawdzi się każdy inny dość drobny makaron.

 

Miska wegańskiego bulionu (fot. Rafał Meszka)

Bulion warzywny z paloną białą kapustą i cytryną - PRZEPIS

2 porcje

Składniki:

  • włoszczyzna 1 porcja
  • oliwa do smarowania
  • ziele angielskie 5 ziaren 
  • liście laurowe 4 sztuki
  • suszone grzyby (dowolne) 2 sztyki
  • jabłko 1 sztuka
  • sos sojowy 6 łyżki
  • sól do smaku
  • olej rydzowy 5 łyżek
  • pieprz do smaku
  • włoska kapusta ½ główki
  • cytryna 1 sztuka
  •  

Kluski:

  • 1 szklanka mąki
  • sól do smaku i do gotowania

krok 1

Włoszczyznę – oprócz kapusty, jeśli jest w zestawie – dokładnie szorujemy, przekrawamy wzdłuż, natłuszczamy lekko oliwą i układamy na blasze do pieczenia.

krok 2

Wstawiamy blaszkę do piekarnika nagrzanego do 190 stopni i pieczemy około 20 minut, aż warzywa będą złotobrązowe.

krok 3

Przekładamy warzywa do garnka, wlewamy 3½ litra zimnej wody, wrzucamy ziele angielskie, liście laurowe, grzyby i jabłko pokrojone na połówki i zagotowujemy na dużym ogniu. Zmniejszamy ogień i gotujemy pod przykryciem minimum 2 godziny.

krok 4

Po tym czasie dodajemy sos sojowy i sól do smaku. Wlewamy litr zimnej przegotowanej wody i gotujemy jeszcze godzinę. Dodajemy olej rydzowy i pieprz do smaku.

krok 5

Kroimy kapustę na ćwiartki lub ósemki, wyszorowaną cytrynę przepoławiamy – pieczemy je w piekarniku z opcją grilla, aż będą dobrze zrumienione.

krok 6

Przygotowujemy kluski. Do miski wsypujemy mąkę i sól. Ciągle mieszając, wlewamy przegotowaną wodę, 1½ litra lub więcej – tyle, by uzyskać ciasto o gęstej konsystencji.

krok 7

W garnku zagotowujemy 2 litry wody, mocno solimy. Nakładamy kluski w taki sposób, że najpierw zamaczamy łyżkę we wrzątku, następnie nabieramy nią ciasto z miski i kładziemy je na wrzątku. Gotujemy 2-3 minuty, aż wypłyną na wierzch.

Bulion podajemy z kluskami, paloną kapustą i cytryną.

sałatka z różnych kasz

Do tej sałatki świetnie będą pasować grzanki z wczorajszego chleba!

Przepis na sałatkę z różnych kasz

Sałatka z miksu kasz - PRZEPIS

Czas przygotowania: 55 minut

Składniki:

  • brązowa soczewica ½ szklanki
  • ciecierzyca ½ szklanki
  • buraki 2 sztuki
  • olej do natłuszczenia
  • sól do smaku
  • prażone pestki dyni 2 łyżki
  • feta ½ kostki
  • szpinak 2 garści
  • koper 3 gałązki

Sos:

  • czosnek 1 ząbek
  • olej rzepakowy 60 ml
  • ocet jabłkowy 2 łyżki
  • musztarda diżońska 1 łyżeczka
  • sól do smaku
  • pieprz do smaku

krok 1

Soczewicę i ciecierzycę gotujemy zgodnie z instrukcją na opakowaniu.

krok 2

Buraki układamy na blasze, smarujemy olejem i solimy. Wkładamy do piekarnika i pieczemy w 190 stopniach około 40 minut. Po tym czasie buraki wyjmujemy i odstawiamy do ostygnięcia.

krok 3

Czosnek siekamy. Wszystkie składniki sosu umieszczamy w słoiku, dobrze go zakręcamy i mieszamy zawartość. Gotowy sos odstawiamy na później.

krok 4

Upieczone buraki obieramy, kroimy w ósemki i wkładamy do miski. Dodajemy soczewicę, ciecierzycę, uprażone pestki dyni, pokruszoną fetę, szpinak i posiekany koper. Sałatkę mieszamy z sosem.

TIP:

Zamiast sosu możemy dodać wegan majo. Możemy też użyć ciecierzycy z puszki.

Sałatka z kaszą i fasolą (fot. Rafał Meszka)

Fasola i soczewica z pieczoną dynią piżmową, boczniakami, piklowanym porem, koprem, miętą i dobrym olejem rzepakowym - PRZEPIS

Składniki:

  • zielona soczewica ½ szklanki
  • brązowa soczewica ½ szklanki
  • fasola mung ½ szklanki
  • świeża brobna fasola ½ szklanki 
  • sól do gotowania i do smaku
  • liść laurowy 1 sztuka
  • olej rzepakowy tłoczony na zimno 4 łyżki 
  • boczniaki 6 sztuk boczniaków
  • sos sojowy 2 łyżki sosu sojowego
  • oliwa 4 łyżki + do natłuszczenia
  • dynia piżmowa ¼
  • pieprz do smaku
  • koper kilka gałązek
  • mięta kilka gałązek

Piklowany por:

  • por 1 mały
  • woda 200 ml
  • ocet jabłkowy 100 ml
  • biały cukier 4 łyżki

krok 1

Por kroimy w krążki. Zagotowujemy wodę, rozpuszczamy w niej cukier, dodajemy ocet. Wyłączamy ogień. Do marynaty wrzucamy kawałki pora. Marynujemy minimum 3 godziny.

krok 2

Soczewicę i fasolę mung gotujemy według instrukcji na opakowaniu. Fasolę jaś gotujemy w osolonej wodzie z liściem laurowym i 1 łyżką oleju – do miękkości. Do tego dania możemy wykorzystać dowolny rodzaj fasoli i soczewicy czy nawet resztkę ulubionej kaszy.

krok 3

Boczniaki kroimy w paski, mieszamy z sosem sojowym i oliwą. Dynię kroimy w kostkę, natłuszczamy oliwą i solimy. Układamy na blasze i pieczemy w 180 stopniach przez 20 minut.

krok 4

Odcedzone fasolę i soczewicę mieszamy z pozostałym olejem, doprawiamy solą i pieprzem. Posypujemy koprem i miętą. Przed podaniem łączymy z dynią i boczniakami oraz odcedzonym piklowanym porem.

Przepisy na fasolę z soczewicą oraz bulion pochodźą ze styczniowego wydania magazynu KUKBUK Namaste, w którym znajdziecie więcej przepisów Marysi. 

Chcemy wiedzieć co lubisz

Wiesz, że im więcej lajkujesz, tym fajniejsze treści ci serwujemy?

W zawsze głodnym KUKBUK-u mamy niepohamowany apetyt na życie. Codziennie mieszamy w redakcyjnych garnkach. Kroimy teksty, sklejamy apetyczne wątki. Zanurzamy się w kulturze i smakujemy codzienność. Przysiądźcie się do wspólnego stołu i poczujcie, że w kolektywie siła!

Koszyk

suma:
NaN zł
Przejdź do koszyka