Byłeś niedawno w Japonii. Co cię zaskoczyło w Kraju Kwitnącej Wiśni? Co i w jaki sposób piją Japończycy?
Gościnność to jedna z najważniejszych cech Japończyków. Byłem bardzo zaskoczony, jak ważna jest dla nich filozofia omotenashi – czyli dzielenie się tym, co najlepsze. W każdym miejscu, które odwiedziłem, czułem się otoczony opieką. To było niesamowite – obserwować, jak ich podejście do pracy w gastronomii różni się od tego, co spotykałem w innych miejscach świata. Japońskie bary to często małe, regionalne lokale. Jest ich naprawdę sporo i wszędzie serwuje się Whisky & Soda i Gin & Tonic. Japończycy lubią wytrawne połączenia i lekkie koktajle. Zapytacie, jak to się łączy? Przede wszystkim poprzez koktajl typu highball, czyli połączenie mocnego alkoholu ze sporą ilością wody gazowanej i subtelną nutą soli. Highballs nigdzie nie smakowały mi tak jak w Japonii. To było zaskakujące doświadczenie!
Jesteś ambasadorem marki Roku Gin. Czym wyróżnia się ten japoński alkohol?
Gin jest alkoholem botanicznym, charakteryzują go naturalne składniki pochodzenia roślinnego, czyli tzw. botanikalsy. W ginie Roku po pierwsze korzystamy ze składników ikonicznych dla Japonii, uprawianych i zbieranych w najlepszym czasie. Po drugie w wyjątkowo szczegółowy sposób podchodzimy do procesu destylacji. W Japonii mówi się o etosie pracy według filozofii monozukuri, według której każdy detal ma znaczenie. Część składników Roku jest destylowana w miedzianych alembikach, a najdelikatniejsze składniki destyluje się pod ciśnieniem w nierdzewnej aparaturze. Dzięki temu kwiaty i liście nie są poddawane wysokiej temperaturze.
Jak został skomponowany Roku Gin, jakie nuty go budują?
Roku w języku japońskim znaczy sześć – i to właśnie sześć składników botanicznych odgrywa kluczową rolę w produkcji tego ginu. Kwiaty i liście wiśni, herbaty sencha i gyokuro, yuzu, a także pieprz sansho. Dzięki tym nutom Roku ma charakterystyczny cytrusowo-kwiatowy charakter i delikatność, która doskonale komponuje się w koktajlach.