Kukbuk
Kukbuk

Kręcisz TikToki i IG Reels? Sprawdź, co zrobić, by Twój odbiorca stał się głodny!

Trendująca muzyka i doskonale pasujące do niej apetyczne ujęcia to coś, nad czym pracują dziś nie tylko marketerzy i social media ninja, ale też foodiesi stawiający na smaczny content. Co warto wiedzieć o TikToku i Instagram Reels, by podbić serca swoich kulinarnych fanów? Agencja Od kuchni zdradza 5 tipów, dzięki którym Twoje wideo będzie rozpływające w ustach jak belgijska czekolada i chrupiące jak francuski croissant!

Tekst: Maja Wójcik

Ten artykuł przeczytasz w mniej niż 14 minut!

#1 Krótko, zwięźle i na temat

Przykuwa uwagę już od pierwszych sekund, sprawia, że nie możesz doczekać się końca, a finalnie… odtwarzasz rolkę jeszcze raz. Takie wideo są zdecydowanie tym, do czego chcemy dążyć w świecie szybko zmieniających się mediów społecznościowych. Dziś filmiki nie mogą być zbyt długie, ponieważ stracimy uwagę odbiorcy, która jest kluczowa, by wideo stało się lubiane i chętnie odtwarzane.

Jeśli dany przepis, kulinarną inspirację czy relację ze smacznej kolacji możesz przedstawić w dynamicznym, max. 10-sekundowym filmiku zamiast np. w 30-sekundowym – zrób to! Przekazanie treści w sposób szybki, zwięzły, przystępny a zarazem angażujący zatrzyma uwagę użytkownika i sprawi, że danego TikToka lub instagramową rolkę Twoi odbiorcy obejrzą kilkukrotnie lub zapiszą ją sobie na później.

👉 Zobacz przykład

Ile powinien trwać filmik na TikToku lub Reels na Instagramie? Rekomendujemy, by wideo zmieściły się w przedziale od kilku do max. 15-20  sekund. Twoje filmiki nie powinny być jednocześnie dłuższe niż 60 sekund. Utrzymanie odbiorcy w zainteresowaniu powyżej minuty to dziś naprawdę twardy orzech do zgryzienia!

#2 W pogodni za trendami

Jeśli interesujesz się krótkimi filmikami, pewnie wiesz, że dziś – zarówno na TikToku jak i Instagramie – królują trendy. Gdy przeglądamy reelsy publikowane przez innych użytkowników i zauważamy, że wykorzystywany dźwięk się powtarza, możemy stwierdzić, że jest to dźwięk trendujący. Wtedy warto użyć go przy tworzeniu swojego reelsa, ponieważ istnieje naprawdę duża szansa, że pojawi się on sporej części użytkowników Instagrama, dzięki czemu urosną Twoje zasięgi. Co ciekawe, sam algorytm promuje dodatkowo rolki z muzyką, która jest obecnie trendująca.

Jak wejść w ten viralowy światek? Obserwować i… spróbować! Zacznij od researchu tego, jakiego rodzaju treści i jaką muzykę wykorzystują twórcy, którzy publikują treści o tematyce, która Cię interesuje. Jeżeli zauważysz aktualnie trendującą muzykę, efekt czy głos, z którego w danym momencie korzystają niemal wszyscy – nie wahaj się ich użyć! W końcu jak inaczej sprawdzić, czy Twój filmik ma szansę zostać viralem? Tylko eksperymentalnie! Wykorzystuj różne trendy, publikuj wytrwale (nawet, jeśli na początku filmy zobaczą tylko Twoim znajomi) i śledź dużych, doświadczonych twórców. Zaprzyjaźnij się z konsekwencją i… bądź na bieżąco z nowinkami ze świata kulinariów. Przykład?

W ostatnim czasie, a dokładniej na przełomie czerwca i lipca, profile kulinarne czy lifestylowe zdominowały jagodzianki. Filmików z przełamywaniem i rozrywaniem słodkich bułeczek było w sieci całe mnóstwo. Nikt nie miał wątpliwości, że to był najlepszy czas na publikację jagodowej rolki na swoim profilu, a algorytmy chętniej „podpowiadały” użytkownikom spragnionym jagodziankowego contentu, treści o tej tematyce.

👉 Zobacz przykład 

Jednak warto pamiętać, że za wszystkim, co publikujemy, musi również stać jakość. Dlatego z jednej strony nie ma nic prostszego niż dopasowanie się pod trend, jednak krótkie formy wideo wymagają zwięzłości i pomysłowości, co tym samym zmusza twórców do nieszablonowego myślenia i wychodzenia poza utarte schematy. 

Pamiętaj, że jeśli ten sam dźwięk pojawia się na TikToku czy Instagramie od kilku tygodni, to z dużym prawdopodobieństwem niedługo przestanie być tak popularny. Kluczem do popularności jest (ponownie) bycie ciągle na bieżąco! 

#3 Praktyczne sposoby tworzenia rolek na IG

Wprawieni w rolkowym boju mają już na pewno przetarte szlaki w tworzeniu filmików. Tym, którzy dopiero zaczynają przygodę z apetycznym contentem ruchomym, polecamy trzy różne sposoby na stworzenie swojego reelsa.

 

  • Chyba najszybszym ze sposobów jest wejście w rolki z poziomu aktualności na Instagramie. Wystarczy, że przesuniesz ekran w lewo i od razu pojawi się tryb tworzenia relacji! Proste, prawda?
  • Wejdź na swój profil na Instagramie i w prawym górnym rogu naciśnij ikonkę z plusem. Następnie wybierz „Rolka” i… zabierz się do pracy!
  • Przeglądając rolki, możesz wejść w konkretny dźwięk, który wykorzystał już inny użytkownik. Po naciśnięciu komendy „Użyj dźwięku”, Instagram przeniesie Cię bezpośrednio do tworzenia własnego reelsa już z użyciem tego dźwięku.

 

Niezależnie od tego, na którą opcję rozpoczęcia tworzenia reelsa się zdecydujesz, znajdziesz się na etapie nagrywania i montowania. Najszybszym rozwiązaniem jest stworzenie reelsa „na żywo”. Wystarczy, że przytrzymasz środkowy przycisk i wideo zacznie się nagrywać. Jeśli chcesz wykorzystać wcześniej nagrane materiały, otwórz galerię i wybierz zdjęcia lub wideo, które planujesz użyć w reelsie.

W kolejnych etapach tworzenia reelsa wejdziesz w tryb jego tworzenia. Będziesz musiał/a zdecydować o muzyce, czasie trwania, szybkości filmiku, układzie i kilku innych opcjach, które znajdziesz w trybie tworzenia. Pamiętaj, że do reelsów możesz dodać filtry, efekty, naklejki czy tekst. Możliwości na stworzenie czegoś zupełnie oryginalnego są niemal nieograniczone!

Chyba najprostszym ze sposobów tworzenia rolek jest użycie gotowych szablonów. Przy niektórych reelsach, nad nazwą użytkownika, znajdziesz funkcję „Użyj szablonu”. Klikając w nią, będziesz tworzyć swoją rolkę na bazie gotowego wzoru. Wystarczy, że dodasz odpowiednią liczbę filmów lub zdjęć, a kreator sam ,,zmontuje” wybrane treści, by wpasowały się w trend. Podobnie jak przy tworzeniu reelsa od podstaw, taki filmik możesz także swobodnie edytować.

#4 TikTok nie taki straszny

Nie jest tajemnicą, że… jemy oczami! W Od kuchni przeprowadziliśmy nawet badania, które to potwierdzają. Reguła ta dotyczy także TikToka – tam też szukamy treści, które będą nie tylko ciekawe, ale również miłe dla oka. Dlatego warto zadbać również o to, aby Twój filmik sprawiał, że ślinianki odbiorców zaczną pracować znacznie szybciej, a Twój profil zyska na popularności. Jak tworzymy apetyczne tiktoki w Od kuchni?

  • Każdy filmik traktujemy jako osobną minihistorię, która wymaga innego scenariusza. Pomyślisz: scenariusz dla kilkusekundowego tiktoka?! Tak. W naszej pracy często wykorzystujemy w tym celu profesjonalny sprzęt, choć zdarza nam się nagrywać także niektóre ujęcia telefonem, bo takie treści są lubiane przez TikToka. Przed nagraniem apetycznego wideo musimy więc przygotować krótki plan, który pozwoli nam sprecyzować przebieg nagrania, odpowiednio ułożyć tło czy przygotować potrzebny sprzęt. Dzięki temu możemy na końcu cieszyć się wysokiej jakości materiałami, z których łatwo będzie wysmażyć idealnego tiktoka. 
  • W przypadku tworzenia wideo ważne są: odpowiednie światło, apetyczne kadry, dbałość o ukazanie potrawy w ciekawy sposób, fokus na detale, teksturę i atrakcyjne tło - to klucze do sukcesu. 
  • Po nagraniu pojedynczych ujęć zabieramy się za montowanie. W przypadku platformy TikTok możemy zmontować wybrane materiały pod konkretny trend/szablon/efekt z poziomu aplikacji, wybierając własną muzykę, dowolnie przycinając materiały, dodając napisy, podkład głosowy czy efekty specjalne. Jeżeli potrzeba jednak bardziej zaawansowanego montażu, polecamy skorzystać z aplikacji dedykowanych montowaniu krótkich filmów, w tym tiktoków. Zewnętrzne aplikacje doskonale sprawdzają się, gdy potrzebujemy dodatkowych, oryginalnych efektów, które zapewnią efekt ,,wow”!

Zanim zabierzesz się za swoje pierwsze ujęcia, warto mieć (choćby w głowie) pomysł na smakowity filmik oraz znać podstawy montażu. Pamiętaj, że praktyka może uczynić z Ciebie prawdziwego mistrza!

#5 Niech emocje biorą górę!

Przekaz, który wzbudza emocje, to przekaz, na którym chętnie zawieszamy oko i który łatwiej zapada w pamięć. Wbrew pozorom to właśnie krótkie formy wideo mają potężną moc pobudzania emocji! Poprzez skoncentrowanie się wyłącznie na jednym przekazie, a oprócz tego użycie niebanalnych efektów wizualnych oraz dźwiękowych, można łatwo wywołać emocje, których wachlarz jest niezwykle szeroki – od radości, śmiechu po zaskoczenie czy nawet smutek. 

W tematyce foodowej wzbudzenie pozytywnych emocji nie jest takie trudne. Już samym obrazem płynącej czekolady czy dźwiękiem krojenia świeżego chleba można sprawić, że w brzuchu odbiorcy zacznie burczeć i zechce on skosztować tego, co serwujemy na ekranie jego smartfona. W social media popularne są także filmiki, gdy bohater po przygotowaniu danego przepisu próbuje go i zachwyca się obłędnym smakiem dania. Nie bójmy się okazywania emocji, szczególnie tych pozytywnych, w naszych filmikach. Niech odbiorcy widzą radość i cieszą się razem z Tobą!

👉 Zobacz przykład

Co więcej, emocjonalne zaangażowanie użytkowników w daną treść prowadzi do większej interakcji z naszym profilem, chęcią udostępnienia wideo, które w jakiś sposób poruszyło ich emocjonalnie. A tym samym profil zyskuje większy zasięg!

Tworzenie krótkich form amatorskiego wideo wcale nie jest takie skomplikowane, jak mogłoby się wydawać. Najtrudniejszy jest tylko pierwszy krok, po którym otwiera się mnóstwo możliwości, pomysłów i inspiracji.

Chcemy wiedzieć co lubisz

Wiesz, że im więcej lajkujesz, tym fajniejsze treści ci serwujemy?

W zawsze głodnym KUKBUK-u mamy niepohamowany apetyt na życie. Codziennie mieszamy w redakcyjnych garnkach. Kroimy teksty, sklejamy apetyczne wątki. Zanurzamy się w kulturze i smakujemy codzienność. Przysiądźcie się do wspólnego stołu i poczujcie, że w kolektywie siła!

Koszyk