Kukbuk
Kukbuk

Francuskie wypieki – jak wydobyć ich smak na zdjęciu?

Wypieki, których niepowtarzalnego maślanego zapachu, delikatnych i kruchych warstw nie sposób pomylić z jakąkolwiek inną słodkością.

Tekst: Maja Wójcik

fot. Agencja Kreatywna Od kuchni dla marki Chaud Pain

Ten artykuł przeczytasz w mniej niż 11 minut!

Croissanty, cruffiny czy pain au chocolat to klasyki wśród francuskich wypieków, które zyskują w Polsce coraz więcej fanów. Jak ich apetyczny, a zarazem subtelny charakter uchwycić na iście instagramowym zdjęciu? Poznaj tipy ekspertów na kuszące fotografie paryskiego pieczywa!

Wygląd tego, co ma wylądować na naszym talerzu należy do najważniejszych – obok smaku, ceny, świeżości czy składu – czynników decydujących o wyborze danego produktu. Jak wynika z badań*, blisko połowa z nas przyznaje, że od czasu do czasu zdarza nam się kupić produkt tylko ze względu na jego… wygląd!  Jednak nie tylko o zakup przecież chodzi. 

Atrakcyjnie prezentujące się danie na instagramowym feedzie sprawia, że kciuki same układają się do oddania serduszka! Co zrobić, by delikatność i aksamitny smak francuskich wypieków ująć w obiektywie? Jak uchwycić ich subtelną teksturę i wyjątkową kruchość? Sprawdź wskazówki od agencji Od kuchni, która specjalizuje się w tworzeniu apetycznych kadrów, które przyciągają wzrok tysięcy followersów!

#1 Fokus na produkt

Przede wszystkim należy skupić się na samym produkcie, czyli w tym przypadku francuskim wypieku. Warto zwrócić uwagę na jego wygląd i jakość. Czy nie jest on nadłamany bądź przygnieciony? Czy posypka wygląda tak, jakby została dodana przed chwilą, czy nadzienie jest apetyczne, czy nie uszkodziło struktury wypieku? Przygotowując się do fotografii np. croissanta, warto przygotować więcej niż jeden produkt, by mieć awaryjny materiał do zdjęć. 

Następnym punktem jest zaaranżowanie kompozycji planu i wybór odpowiednich utensyliów kuchennych. W przypadku francuskich wypieków, które same w sobie są często bardzo zdobne i bogate, świetnie sprawdzają się dodatki minimalistyczne. Warto przygotować np. lniany obrus, ściereczki w pastelowych barwach oraz naczynia i sztućce – talerze czy noże. Wszystko to, co nieco zbuduje tło, a jednocześnie nie odwróci uwagi od atutów głównego bohatera. Jeśli wypiek jest posypany cukrem pudrem, warto przygotować również jego zapas, by (w kontrolowany sposób) lekko oprószyć nim talerz czy blat. To samo możemy zrobić z miodem, wylewając jego krople na planie zdjęciowym. Daje to efekt pożądanej niedoskonałości, która stała się w ostatnich latach instagramogenna.

Kolejny punkt to odpowiednie ułożenie produktów na planie. Jeśli fotografujemy wypiek, należy pamiętać, że powinien być on głównym punktem na zdjęciu. Jest to istotne w przypadku zdjęć lifestylowych, gdzie ważną rolę odgrywa kompozycja zdjęcia. W przypadku wypieku warto ten produkt pokazywać także w użyciu, czyli trzymając w dłoni czy sięgając w jego stronę. Z większą ingerencją w produkt można także przekroić wybrane pieczywo, posmarować je wybraną pastą czy masłem, a nawet nadgryźć wypiek. Warto przeznaczyć choć kilka chwil, by potestować, które ujęcie będzie najapetyczniejsze.

#2 Więcej światła

W przypadku przygotowania amatorskiego zdjęcia na własny użytek na IG warto zwrócić uwagę na dwa szczególne aspekty – tło oraz światło, czyli najlepszego przyjaciela każdego dobrego ujęcia.

Tło zdjęcia powinno korespondować z całą kompozycją, a przede wszystkim – nie odwracać uwagi od fotografowanego produktu. Powinno być dla naszego wypieku tym, czym chórki podczas koncertu Twojego ulubionego wokalisty – przyjemnym urozmaiceniem, które współgra z głównym showmanem. W tym przypadku “show” mają zrobić wypieki przygotowywane z ciasta francuskiego, które ponadto słyną z dużej kruchości, zatem z pewnością czeka Cię oczyszczanie tła przy pracy nad idealnym zdjęciem. Warto usunąć ręcznie jak najwięcej okruszków, by później skrócić sobie pracę na etapie postprodukcji.

Dodatkowe oświetlenie, jak lampy światła stałego lub błyskowego, doskonale sprawdza się podczas sesji profesjonalnych. Do wykonania apetycznego zdjęcia dla znajomych wystarczy jednak odpowiednia ilość światła dziennego. Aby uzyskać pożądany efekt na zdjęciach, które przygotowujesz w pomieszczeniu, ustaw plan jak najbliżej okna, by światło swobodnie padało na wypiek. Układając produkt do zdjęcia, zwróć uwagę na grę cieni, które tworzą w kadrze pewną kompozycję. Nie bój się eksperymentować – sprawdź, pod jakim kątem produkt będzie wyglądał najlepiej w świetle naturalnym. 

W kontekście zdjęć profesjonalnych tworzonych z myślą o mediach społecznościowych warto pomyśleć o dodatkowym doświetleniu planu. Nie można także zapomnieć o odpowiednim doborze temperatury barw. Przy fotografii wypieków unika się światła zimnego – pieczywo może wyjść wówczas znacznie mniej korzystnie.

fot. Agencja kreatywna Od kuchni dla marki Chaud Pain

#3 Niezastąpiona postprodukcja

Praca nad zdjęciem nie kończy się na atrakcyjnym ujęciu. Po tym zwykle następuje moment postprodukcji, czyli edycji zdjęcia. Warto popracować nad kolorami, ich nasyceniem, usunięciem niechcianym elementów (np. okruszków), a także odpowiednim wykadrowaniem zdjęcia. Każdy kanał social media posiada sobie dedykowane rozmiary grafik, w przypadku posta na IG jednym z najbardziej pożądanych jest oczywiście kwadrat. W przypadku Instastory można wykorzystać pionowe, nieprzycięte zdjęcie, dlatego zawsze warto robić ujęcia zarówno bliższe, jak i dalsze.. 

Do prostej edycji zdjęcia wystarczą aplikacje mobilne, które w kilka chwil uczynią prawdziwie apetyczne dzieło sztuki z naszego zdjęcia. Ich wybór w sieci jest ogromny, jednak nie wszystkie mają darmową wersję. Dla profesjonalistów poleca się programy do obróbki zdjęć typu Photoshop lub Lightroom.

Pieczywo – wymagający bohater sesji zdjęciowej?

Fotografia kulinarna to ciągle bardzo wąska dziedzina, która – mimo to – z roku na rok zaskakuje nawet największych foodiesów. O tym, czy sesja przebiegnie sprawnie i efektywnie decyduje przede wszystkim produkt, który staje się bohaterem planu zdjęciowego. Jak wskazuje Magda Malutko, CEO agencji kreatywnej Od kuchni oraz fotografka kulinarna: pieczywo jest przede wszystkim niezwykle wdzięcznym tematem i dość elastycznym, jeśli chodzi o stworzenie smakowitej kompozycji. Wszystko zależy jednak od tego, co chcemy osiągnąć danym zdjęciem. Jeśli stawiamy na czystość formy i rzemieślniczość, zdjęcie powstanie bez zbędnych dodatków, często w jednolitych, pastelowych barwach. W przypadku pieczywa z piekarni Chaud Pain, na którym pracujemy najczęściej, stawiamy właśnie na takie rozwiązania – koncentrujemy się na detalach, apetycznych kształtach wypieków i ich teksturze.

Francuskie wypieki charakteryzują się bogata formą, kruchością i niezwykłą teksturą – to ona gra na planie pierwsze skrzypce. Jak jednak stworzyć apetyczne ujęcie, gdy pieczywo w kadrze ma bardzo prosty kształt, a chcemy uzyskać niezwykle kuszącą fotografię? Jak podkreśla specjalistka: kluczem jest wspomniana kompozycja – naturalne dodatki, zioła, deski, kolorowe tła czy gra światła, czyli wszystko to, co sprawia, że zdjęcie przyciąga uwagę.

 

fot. Agencja kreatywna Od kuchni dla marki Chaud Pain

Kuszące zdjęcia autorstwa agencji Od kuchni z pewnością jeszcze nie raz zaskoczą smakowitymi ujęciami chrupiącego pieczywa przygotowanego tradycyjnymi metodami. Pod skrzydłami agencji znajduje się warszawska piekarnia rzemieślnicza Chaud Pain, która otwiera kolejne punkty w centrum stolicy. Jak wskazuje zespół Od kuchni – to duża przyjemność pracować z produktami, które pachną i smakują wspaniałym Paryżem!

* „Komunikacja wizualna w branży spożywczej i HoReCa a decyzje zakupowe Polaków” – badanie przeprowadzone przez agencję badawczą ARC Rynek i Opinia na zlecenie agencji kreatywnej Od kuchni w ramach projektu Food and Design.

Chcemy wiedzieć co lubisz

Wiesz, że im więcej lajkujesz, tym fajniejsze treści ci serwujemy?

W zawsze głodnym KUKBUK-u mamy niepohamowany apetyt na życie. Codziennie mieszamy w redakcyjnych garnkach. Kroimy teksty, sklejamy apetyczne wątki. Zanurzamy się w kulturze i smakujemy codzienność. Przysiądźcie się do wspólnego stołu i poczujcie, że w kolektywie siła!

Koszyk