Kukbuk
Kukbuk
Ilustracja z magazynu KUKBUK Zima autorstwa Marty Chojnackiej

Dobre praktyki: Ciepłe zaproszenie do środka

Wsłuchaj się w siebie, w rytm swojego serca. Ono wie najlepiej, czego teraz potrzebujesz. Jest jak drogowskaz, który wyznacza dobrą drogę – jak być dobrym dla siebie i innych.

Opublikowano: 7 Grudnia 2021
Ten artykuł przeczytasz w mniej niż 8 minut!

01. Energetyczna kawa joginów według kuchni 5 przemian

Do rondelka z gotującą się wodą co minutę dodawaj kolejno po szczypcie cynamonu, zmielonych goździków, imbiru, kardamonu i soli, a także czubatą łyżkę kawy. Po kilku kolejnych minutach zdejmij rondelek z ognia. Przed wypiciem dodaj łyżeczkę miodu.

02. Cukier z dobrego źródła

Chcesz ograniczyć jedzenie słodyczy, ale ciągle się nie udaje? Spróbuj tego sposobu: jedz tylko własnoręcznie przygotowane słodkości – nie kupuj. Może liczba kalorii tak bardzo nie spadnie – chociaż kto wie, upieczenie szarlotki jest dużo bardziej czasochłonne niż kupienie batonika w sklepie, więc siłą rzeczy będziesz jeść ich mniej – za to na pewno spadnie ilość szkodliwych i śmieciowych składników w twojej słodkiej diecie. Tłuszczów utwardzanych, syropu glukozowego, konserwantów. A to już coś!

03. Magiczna piątka

Im prościej, tym lepiej – mówi Daria Ładocha i rozkłada wszystkie kuchenne czynności na zgrabne pakiety po pięć. W najnowszej książce, „5 składników zdrowia”, wydanej własnym nakładem, oprócz przepisów na proste dania z pięciu składników przedstawia swoje podejście do zdrowego stylu życia i zachęca do naśladowania. Na początek wybierz pięć zasad, których będziesz przestrzegać, pięć ulubionych dań z pięciu ogólnodostępnych składników. Wprawdzie nie przygotujesz ich w 5 minut, ale pół godziny też brzmi dobrze, prawda? Piątka z plusem!

04. Nie, dziękuję

W ograniczaniu marnotrawstwa przyda się odrobina asertywności. „Nie przyjmuj rzeczy, o których wiesz, że za chwilę trafią do śmieci – ulotek, produktów reklamowych, jednorazowych siatek foliowych”, radzi Daria Rogowska, autorka bloga Ekocentryczka, a teraz także książki „Ekocentryczka w kuchni” (Publicat, 2021). Oprócz przepisów znajdziesz w niej wskazówki, jak bardziej racjonalnie kupować i mniej marnować.

05. Za oknami mróz – nakarm sikorki. 

Reklama
Ilustracja Marty Chojnackiej z magazynu KUKBUK Zima

06. Bądź jak Fin

W 5-milionowej Finlandii jest około 3 milionów saun. Finowie budują je w swoich domach, z saun w blokach mieszkalnych korzystają w kolejności, według zapisów. Popularnością wciąż cieszą się te publiczne: jedne nowoczesne i dizajnerskie, inne tradycyjne. Kameralne albo budowane z rozmachem. W Helsinkach jest taka, która pomieści 180 osób! Na szczęście coraz więcej saun powstaje też w Polsce. Spróbuj korzystać z nich regularnie, zwłaszcza zimą. Według badań pobyt w saunie odpręża, łagodzi stres, poprawia odporność i wpływa dobroczynnie na skórę i układ krążenia. 

07. Pij zakwas buraczany!

Wspiera mikroflorę jelitową (a jelita są przecież drugim mózgiem), wzmacnia odporność, zawiera substancje o działaniu antyoksydacyjnym, antybakteryjnym i przeciwwirusowym. To naturalny probiotyk, który jest też wskazany przy anemii.

08. Przejrzyj się w oczach zwierząt

Dokarmianie ptaków może zmienić twoje spojrzenie na świat. Amerykańska artystka Jenny Odell zaprzyjaźniła się z dwiema wronami mieszkającymi na tej samej ulicy, co ona – Wroną i Wroniątkiem. Początkowo zostawiała po prostu na balkonie orzeszki ziemne. Jedna z wron przylatywała po nie coraz częściej, w końcu siadała na balkonie – codziennie o tej samej porze – w takim miejscu, by Odell, która akurat jadła śniadanie, mogła ją dostrzec. Któregoś dnia przyprowadziła swoje dziecko i odtąd, wykonując powietrzne akrobacje, wspólnie łapały w locie fistaszki, które Odell im rzucała. Kiedy nie miały ochoty na jedzenie, po prostu siadały na pobliskich drutach telefonicznych i patrzyły na kobietę, a ona na nie. Podlatywały, kiedy przywoływała je gestem, a Wroniątko raz towarzyszyło jej w czasie spaceru. Odell zaczęła się zastanawiać, co ptaki widzą, kiedy na nią patrzą: „Ta obca zwierzęca perspektywa, z której mogę spojrzeć na siebie i na nasz wspólny świat, stanowi dla mnie nie tylko furtkę, przez którą mogę uciec od współczesnych niepokojów, ale także przypomnienie o mojej własnej zwierzęcości i o żywotności świata, który mam wokół siebie”. Zwróć uwagę na ptaki w twojej okolicy, może z którymś nawiążesz znajomość? Więcej o świecie z perspektywy Jenny Odell w jej książce „Jak robić nic? Manifest przeciw kultowi produktywności” (Wydawnictwo Kobiece, 2020). 

Magazyn KUKBUK Zima – ilustracja Marty Chojnackiej

09. Tęsknisz za ciepłem i zielenią? Odwiedź palmiarnię

W Polsce mamy ich kilkanaście, w tym – w Łodzi – jedną z najnowocześniejszych w Europie. Wprawdzie otwarto ją w 1956 roku i do dziś znajduje w najstarszym łódzkim parku, Źródliskach, ale mieści się w nowym budynku, uważanym przez miłośników nowoczesnej architektury za jeden z najciekawszych w mieście.

10. Sen zimowy

Zamiast narzekać na krótki dzień, wykorzystaj dłuższe noce. Osoby, które śpią mniej niż 7 godzin, mają trzy razy mniejszą odporność na wirusy i inne sezonowe choroby. Brytyjski neurolog i badacz snu Matthew Walker przekonuje, że nawet jedna godzina snu więcej (ale codziennie) znacząco poprawia kondycję fizyczną i psychiczną. Najlepszym dowodem – mówi – jest to, że przy zmianie czasu z letniego na zimowy liczba ataków serca spada aż o 21%. Dobranoc!

Chcemy wiedzieć co lubisz

Wiesz, że im więcej lajkujesz, tym fajniejsze treści ci serwujemy?

W zawsze głodnym KUKBUK-u mamy niepohamowany apetyt na życie. Codziennie mieszamy w redakcyjnych garnkach. Kroimy teksty, sklejamy apetyczne wątki. Zanurzamy się w kulturze i smakujemy codzienność. Przysiądźcie się do wspólnego stołu i poczujcie, że w kolektywie siła!

Plansza informacyjna PFR

Koszyk