Kukbuk
Kukbuk
dieta wegańska, co zjeść na diecie wegańskiej, dieta roślinna, jak żyć bez mięsa, jak być wege i nie zbnkrutować, Marta Dymek

Być wege i nie zbankrutować? Da się zrobić!

Dodaj do 'Przeczytaj później'

Odrobina cierpliwości, duże porcje, suszone owoce i przyjaźń z nasionami. Oto zestaw oszczędnego wegetarianina.

Tekst: Anna Daniluk

Zdjęcie główne: Brooke Lark / Unsplash.com

Opublikowano: 31 Października 2018
Ten artykuł przeczytasz w mniej niż 2 minuty!

Czytając przepisy na roślinne przysmaki może się wydawać, że kuchnia roślinna jest droga i pracochłonna. Zwykle wymagają bardzo wielu składników, a żeby uzyskać intensywny smak lub odpowiednią konsystencję, należy spędzić w kuchni ładnych kilka godzin. Wystarczy jednak trzymać się kilku prostych zasad, żeby oszczędzić sporo czasu. Dobrze zaplanujcie zakupy, a przekonacie się, że to jeden z tańszych sposób odżywiania – najdroższe są zwykle sosy i dodatki, które kupuje się raz na jakiś czas. Bazując na roślinach, możecie również nauczyć się planowania i świadomego decydowania o tym, co zjeść danego dnia.

Co jeść, aby nie zbankrutować?

1. Pamiętajcie o sezonowości.

Owoce i warzywa są najtańsze i najsmaczniejsze w porze ich zbioru. Jesienią i zimą lepiej przestawić się na warzywa korzeniowe, kasze, orzechy i nasiona.

2. Korzystajcie z suszonych produktów.

To również wiąże się z sezonowością. Jesienią czy zimą łatwiej i taniej jest korzystać z suszonych owoców, warzyw, nasion i grzybów. Kompot z suszu nie musi kojarzyć się jedynie z Wigilią.

3. Zwiększajcie porcje.

Gdy gotujecie zupę albo robicie zapiekankę, przygotujcie jej więcej, a nadmiar zapakujcie i zamroźcie na później. Oszczędzicie czas na przygotowanie kolejnych obiadów.

4. Uważnie wybierajcie.

Możecie zaoszczędzić, jeśli zamiast droższych firmowych ekologicznych kasz i mąki z manufaktur kupicie produkty na wagę lub nawet pod fairtrade’ową marką własną poszczególnych dyskontów.

5. Ignorujcie trendy.

Nie musicie kupować najmodniejszych i najgłośniejszych w sezonie superfoods. Sięgnijcie przykładowo po suszoną żurawinę, pigwę, rokitnik, migdały, jarmuż, a nawet marchewkę, czarną rzepę i siemię lniane.

6. Zaprzyjaźnijcie się z nasionami i pestkami.

Na ogół są znacznie tańsze niż orzechy. Warto też zamieniać je w przepisach na napoje roślinne. Korzystajcie z szerokich możliwości: nasion dyni, sezamu, słonecznika, siemienia lnianego i babki płesznik. Wszystkie zawierają wysokie stężenie białka, witamin, minerałów i tłuszczu.

7. Korzystajcie z mrożonek.

W szczególności poza sezonem warto sięgać po mrożone warzywa i owoce. Ich jakość nierzadko jest wyższa niż warzyw leżących przez dłuższy czas na sklepowych półkach. Ponadto często są wyselekcjonowane pod względem jakości.

Inspiracja do tekstu Green Kitchen Stories.

W zawsze głodnym KUKBUK-u mamy niepohamowany apetyt na życie. Codziennie mieszamy w redakcyjnych garnkach. Kroimy teksty, sklejamy apetyczne wątki. Zanurzamy się w kulturze i smakujemy codzienność. Przysiądźcie się do wspólnego stołu i poczujcie, że w kolektywie siła!