Kukbuk
Kukbuk

Wygląd jedzenia – jak wpływa na nasze decyzje zakupowe?

Nie ma złudzeń, że robiąc zakupy, chętniej sięgniemy po dorodnego, mocno czerwonego pomidora, niż po obtłuczone czy niedojrzałe warzywo. Zakładamy, że za tymi ładniejszymi stoi jakość. Co jednak z produktami zamkniętymi w opakowaniach lub przedstawionymi wyłącznie na zdjęciu? Jak się okazuje, wygląd etykiety czy zdjęcie dania mają ogromne znaczenie i potrafią skutecznie skusić nas do zakupu! Sprawdźmy, co o estetyce jedzenia mówią badania.

Ten artykuł przeczytasz w mniej niż 7 minut!

Trudno oszukać swoje zmysły, a marki wiedzą, jak to najlepiej wykorzystać. Z badań wynika, że ponad 3/4 z nas zwraca uwagę na wygląd opakowania podczas zakupów*!

Atrakcyjne opakowania sprawiają, że chętniej sięgamy po dany produkt. Z tego względu graficy, którzy projektują opakowania produktów spożywczych, skrupulatnie dopracowują nawet najdrobniejsze szczegóły, by całość była jak najbardziej kusząca dla kupującego – komentuje Magda Malutko, CEO agencji Od kuchni.

Jakie elementy sprawiają, że opakowanie produktu kusi odbiorcę?

Jest wiele elementów, które wpływają na to, że dane opakowanie w oczach konsumenta okazuje się kuszące. Przede wszystkim zwracamy uwagę już na samą nazwę – zarówno marki jak i produktu. Atrakcyjne słowo, przyjemnie brzmiący claim, przykuwający uwagę font to elementy, które pozwalają na wyróżnienie produktu na półce sklepowej. Kolejny element to grafika lub zdjęcie na opakowaniu. Dużą rolę odgrywa tu nie sam produkt, lecz sposób jego podania. Na opakowaniu mąki czy proszku do pieczenia nie widzimy zwykle białej, sypkiej substancji, lecz apetyczny wypiek, na widok którego przypominamy sobie zapach ulubionego babcinego ciasta z dzieciństwa. Podobnie jest z makaronami, ryżem czy też półproduktami, które same w sobie nie są szczególnie atrakcyjne wizualnie.

Przy projektowaniu opakowań ważny jest także dobór kolorów. Do tego dochodzi jednak także specyfika pewnych kategorii produktowych. Ketchup zwykle będzie w czerwonej butelce, majonez w przezroczystym słoiku z jasną, ciepłą etykietą, a wodę prawdopodobnie znajdziemy w morskich odcieniach. Psychologia kolorów to kolejna, odrębna dziedzina, która pozwala dostosować barwy do przekazu czy ładunku emocjonalnego, jaki powinien stać za danym projektem (produkt może kojarzyć się z domem, dzieciństwem jak chociażby ciężki dla projektantów produkt – kasza gryczana).

Poza stroną wizualną, znaczenie ma także treść przedstawiona na opakowaniu. Coraz częściej spotkać można paczki, na których znajdziemy przepis na obiad z wykorzystaniem produktu, który nabywamy. Dotyczy to zarówno gotowych dań, jak i półproduktów. Inspirowanie konsumenta to ważny element, który czasem przekonuje go do zakupu danego produktu.

Wzięcie wszystkich tych elementów pod uwagę przy projektowaniu opakowań może przekuć się na zwiększenie zainteresowania naszym produktem, czego oczekuje przecież każdy producent.

 

fot. Agencja Od kuchni

Gastronomia w starciu ze światem social media

Nie inaczej jest, gdy odwiedzamy restauracje. Tam kuszą nas zdjęcia dań, na których widok robimy się momentalnie głodni. Co ciekawe, kobiety częściej niż mężczyźni wskazują, że wygląd dania na zdjęciu jest ważny*. Z tego względu coraz więcej lokali gastronomicznych, chcąc najapetyczniej zaprezentować swoje potrawy w sieci czy w menu, korzysta z usług fotografów kulinarnych. 

W naszej restauracji zdarza się, że przychodzą goście, którzy włączają Instagrama i wskazują zdjęcie z naszego feedu z potrawą, której koniecznie chcą spróbować. Utwierdza to nas w przekonaniu, że komunikacja wizualna, dbałość o detale i atrakcyjne profile w mediach społecznościowych po prostu działają. Zdjęcia naszych dań traktujemy jak wizytówkę lokalu – komentuje Linh Ziółkowska, managerka restauracji Wi-Taj.

Badania dowodzą, że co trzecia osoba śledzi profile marek spożywczych lub restauracji w mediach społecznościowych*. Nie ma więc złudzeń, że o odpowiednią prezentację w świecie social media warto i trzeba dziś dbać. W przypadku jedzenia jest to nie tylko łatwiejsze, ale i przyjemniejsze niż w wielu innych branżach. Sposobów na smakowite ujęcie dań jest przecież całe mnóstwo!

 

fot. Agencja Od kuchni

Kto choć raz, idąc do sklepu z listą zakupów, nie wrócił do domu z dodatkową siatką produktów, które… przypadły mu do gustu? Lub kto, przechodząc obok reklamy chrupiących frytek, nie skusił się na ulubiony zestaw? Żyjąc w świecie kochającym hedonizm, gdzie na wyciągnięcie ręki możemy mieć produkty, na które zwyczajnie mamy ochotę, trudno odmówić sobie pewnych przyjemności. Przekaz wizualny, który jest skuteczny i sprawia, że stajemy się głodni, potęguje sięganie po określone produkty czy dania. Warto więc być dziś świadomym mechanizmów działających w komunikacji, która coraz precyzyjniej odpowiada na potrzeby konsumentów czy gości restauracyjnych.

 

*„Komunikacja wizualna w branży spożywczej i HoReCa a decyzje zakupowe Polaków” – badanie przeprowadzone przez agencję badawczą ARC Rynek i Opinia na zlecenie agencji kreatywnej Od kuchni

Chcemy wiedzieć co lubisz

Wiesz, że im więcej lajkujesz, tym fajniejsze treści ci serwujemy?

W zawsze głodnym KUKBUK-u mamy niepohamowany apetyt na życie. Codziennie mieszamy w redakcyjnych garnkach. Kroimy teksty, sklejamy apetyczne wątki. Zanurzamy się w kulturze i smakujemy codzienność. Przysiądźcie się do wspólnego stołu i poczujcie, że w kolektywie siła!

Koszyk